۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

كشف 30 شيء سه‌هزار ساله از يك حفار غيرمجاز در استان زنجان

مدير اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان ابهر در استان زنجان از كشف 30 قطعه شيء بسيار نفيس متعلق به هزاره‌ي اول پيش از ميلاد از خانه‌ي يك حفار غيرمجاز خبر داد. 
 
داوود آبيان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره توضيح داد: چند روز پيش، مأموران نيروي انتظامي شهرستان ابهر هنگام انجام مأموريت در خانه‌ي فردي، 30 قطعه شيء تاريخي باارزش را شناسايي كردند. پس از بررسي كارشناسي اين اشيا مشخص شد كه آن‌ها يك گنجينه‌ي كاملا سالم و متعلق به دوره‌اي هستند كه در استان زنجان از آن اطلاعات زيادي نداشتيم.
اين باستان‌شناس درباره‌ي اشياي كشف‌شده گفت: اين اشيا شامل ظرف‌هاي متنوع سفالي در اندازه‌هاي متفاوت‌اند كه هيچ‌كدام شبيه يكديگر نيستند و نقوش ريز مينياتوري در بخش‌هاي متفاوت آن‌ها وجود دارد.
او با اشاره به اين‌كه اين ظرف‌ها آييني‌اند، بيان كرد: اشياي كشف‌شده به دوره‌ي عصر آهن III و دوره‌ي فراهخامنشي تعلق دارند. دو نمونه‌ي بسيار ارزشمند نيز از دوره‌ي هخامنشي شناسايي شده‌اند كه از سايت‌هاي مرتبط با اين دوره، در گذشته فقط يك نمونه در سلطانيه شناسايي شده است.
وي با بيان اين كه به نظر مي‌رسد، اين آثار در گورستاني متعلق به هزاره‌ي اول قبل از ميلاد بودند، توضيح داد: بر اساس گفته‌هاي فردي كه اشيا در خانه‌ي او كشف شدند، او هنگام كشاورزي به سنگي برخورد كرده و پس از جابه‌جا كردن آن، ظرف‌هاي سالمي را از داخل دو گور پيدا كرده است.
آبيان افزود: اين ظرف‌هاي سفالي كه خاكستري با خميره‌ي آجري و قرمز رنگ و پوشش صيقلي هستند، از نظر شكل متنوع‌اند و به‌زودي براي نمايش در موزه‌ي شهرستان ابهر آماده مي‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید