۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

گزارشي از مراسم تجليل «فريدون حافظي» و «احمد ابراهيمي»

راسم تجليل از «فريدون حافظي» آهنگساز و نوازنده تار و احمد ابراهيمي خواننده قديمي در خانه موسيقي برگزار شد.

 
به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اولين نشست ماهانه خانه موسيقي در سال جديد كه عصر روز گذشته ـ 2 خرداد ماه ـ‌ در خانه موسيقي برگزار شد، محمد سرير مدير عامل خانه‌موسيقي در سخناني گفت:امروز گراميداشت دو هنرمند برجسته كه حلقه پيوند ما با موسيقي هستند، برگزار مي‌شود تا بتوانيم همگان را با فعاليت گذشته آنها آشنا كنيم و در قبال زحمات آنها كاري انجام بدهيم.
 سپس داريوش پيرنياكان نوازنده تار در سخناني درباره‌ي فريدون حافظي يادآور شد: من بچه بودم كه با صداي تار آقاي حافظي از راديو آشنا شدم و در آن زمان چهار يا پنج نفر بيشتر نبودند كه در راديو و تلويزيون تار مي‌زدند و دراين ميان فريدون حافظي در كنار استاد شهناز، شريف و زنده‌ياد پاكستاني مي‌نواخت.
 وي ادامه داد:بعدها كه كم‌كم نواختن‌ ساز را آغاز كردم،بيشتر به دنبال نواخته‌ها رفتم و ساز او بين هنرمندان معروف بود و امضا داشت. هر وقت صداي تار او را مي‌شنيديم به راحتي مي‌توانستيم از اولين مضراب‌ها تشخيص دهيم كه اين ساز را چه كسي مي‌زند و ساز استاد حافظي از آنهايي بود كه هيچ گاه شك نمي‌كرديم و مطمئن بوديم كه «فريدون حافظي» است كه تار مي‌زند.
پيرنياكان اذعان داشت:مضراب‌هاي او بسيار شفاف، قوي، مرتب و خوب است و در نوازندگي از شيوه و سبك خاصي برخوردار بود كه هنوز هم در اين سن به نوازندگي ادامه مي‌دهد.
اين هنرمند گفت: فريدون حافظي حالا 88 ساله است و هنوز ساز مي‌زند و شاگرد درس مي‌دهد و نواخته‌هاي او از آن زمان كه در راديو مي‌نواخت تا حالا چندان تفاوتي نكرده است و اين نشانه عشق و علاقه‌اش به اين كار است.
در ادامه فريدون حافظي تشكر كرد و گفت:در سال 1372 به‌مناسبت پنجاهمين سال نوازندگي من در راديو برنامه‌ي بزرگداشتي به مديريت شادروان تجويدي برگزار شد و در آن فرهنگ شريف و ملك، توكلي و بهزاد در آن حضور داشتند، در سال 86 نيز در تالار وحدت از طريق وزارت ارشاد مراسم بزرگداشتي براي من برگزار شد كه در آن فرهاد فخرالديني با اركسترش يكي از آهنگ‌هاي مرا اجرا كرد و سالار عقيلي در آن خواند به‌علاوه سال گذشته هم هيات مديره خانه موسيقي كرمانشاه در فرهنگسراي ابن‌ سينا مراسمي را برگزار كردند كه بسيار خوب بود و من اين‌بار هم براي اين مراسم از محمد سرير و خانه موسيقي تشكر مي‌كنم.
فريدون حافظي سپس شروع به نواختن تار كرد و در حين نواختنش، نصرالله ناصح‌پور بدون هيچ هماهنگي با او بداهه‌خواني كرد. در ادامه مراسم با حضور استاد حسين دهلوي و محمد سرير هديه خانه موسيقي به فريدون حافظي اهدا شد.
 بخش بعدي مراسم تجليل از استاد احمد ابراهيمي بود كه حميدرضا نوربخش در سخناني گفت: به هيچ وجه شايستگي ندارم كه درباره‌ي استاد پيشكسوت احمد ابراهيمي صحبت كنم و اين بخش را بايد به حساب عرض ارادت من به او حساب بياوريد.
اين هنرمند يادآور شد:حدود 25 سال پيش كه من در منزل استاد محمد موسوي بودم، او آوازي همراه با ني برايم گذاشت كه من بسيار از آن لذت بردم. اما آن زمان من به خاطر كم‌ بودن سنم هنوز نامي از استاد احمد ابراهيمي نشنيده بودم، اما چند سال بعد افتخاري آشنايي با او را پيدا كردم و از آن سال به بعد پيگير آثار او بودم و هرچه را كه پيدا مي‌كردم، مي‌شنيدم.
 نوربخش گفت:صداي استاد احمد ابراهيمي هميشه حكايت از صفا، خلوص و پاكي، شخصيت ممتاز او دارد. يادم مي‌آيد يك روز به من تلفن زدند او يكي از آوازهاي افشاري مرا در سال‌هاي 69 شنيده بود و از آن بسيار تعريف كرد و بسيار من شرمنده شدم كه چقدر اين استاد بزرگواري دارد كه به يك خواننده جوان لطف و محبت داشته باشد.
وي افزود: متاسفانه اين ويژگي‌هاي اخلاقي در نسل جديد ما كمرنگ شده است و بايد به اين ويژگي‌ها توجه كرد و در چنين مراسم‌هايي درباره آن سخن گفت تا همگان بدانند كه بزرگان چگونه رفتار مي‌كردند.
نوربخش بيان كرد: استاد احمد ابراهيمي اشراف ويژه‌اي به حوزه‌ي شعر و ادب دارند و محفوظات شعري او بسيار است و ظرايف مثال‌زدني فراواني دارد.
سپس احمد ابراهيمي شروع به آواز كرد و قطعه‌ي «دل بردي از من به يغما اي ترك غارتگر من/ ديدي چه آوردي اي دوست از دست دل بر سر من» اجرا كرد.
 با حضور مصطفي كمال‌پور تراب و داوود گنجه‌اي هديه خانه موسيقي به احمد ابراهيمي اهدا شد.
 به گزارش ايسنا، در ادامه‌ برنامه‌ با رونمايي از دو آلبوم مهدي آذرسينا به‌نام‌هاي «سبد سبد گل» و «شادي مياد به خونه» ادامه پيدا كرد.
مهدي آذرسينا گفت:من توقع بزرگداشت و يا گرفتن برنامه‌هاي اين‌چنيني را ندارم و به نظرم هر كاري اثر خود را خواهد گذاشت و بسيار كساني را مي‌بينيم كه تلاش بسياري كرده‌اند و نامشان در هنر موسيقي جاويدان شد.
 آذرسينا سپس آيسان خسروي را به عنوان خواننده خردسال اين دو آلبوم به جمع معرفي كرد و در پايان مراسم مصطفي كمال‌پور تراب با اشاره‌اي به ويژگي‌هاي اين دو آلبوم و ارزش آنها در حوزه موسيقي كودكان به بررسي چند مبناي صداهاي آوازي پرداخت.

منبع :خبرگزاری ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید