۱۳۸۹ خرداد ۱۰, دوشنبه

دستگاه‌های کپی محرم اسرار نیستند

امروزه دستگاه‌های فتوکپی چنان نقش مهمی را در زندگی روزمره ما بازی می‌کنند، که نمی‌توان تصور کرد روزی وجود نداشته‌اند. تمامی شرکت های تجاری، ارگان ها و سازمان ها یک یا چند دستگاه فتوکپی دارند. در هر خیابان هم فروشگاه هایی وجود دارند که تنها همین خدمت را به مشتریان خود ارایه می دهند.
اما این دستگاه‌ها تا چه حد امن هستند؟ آیا می‌توان اسناد مهم را بدون ترس از افشا شدن یا سوءاستفاده با هر دستگاهی کپی کرد؟ جالب است بدانید که دستگاه‌های مذکور درون خود یک هارد دیسک دارند و به راحتی یک نسخه از سند شما را هنگام کپی کردن در خود دخیره می کنند.
ساده‌ترین مدارکی که همه‌ی ما در هر سال چندین بار از آن ها کپی‌برداری می‌کنیم اسناد هویتی و سندهای مالکیت هستند. در صورتی که این اسناد یا کپی آن‌ها در اختیار افراد خلافکار قرار گیرد می‌توانند مشکلاتی را برای ما به وجود آورند.
حالا تصور کنید که شرکت‌های تجاری از قراردادها، چک‌های صادر شده و اطلاعات مهم تجاری خود و شرکت‌های بیمه‌ از پرونده‌های افراد تحت پوشش خود، که شامل نوع بیماری، وضعیت شغلی و اطلاعات کاملا محرمانه‌ از این دست کپی‌برداری کنند.
در این ویدئو
می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص محل قرار گیری و شیوه کار هارددیسک دستگاه‌های کپی به دست آورید.
چه بسا نمونه‌هایی از این دستگاه‌ها کار پرینتر را نیز انجام می‌دهند. بنابراین شما هر روزه در محیط‌های مختلف کاری یا شخصی اطلاعات مهمی را در این دستگاه‌ها به جا می گذارید.
نکته‌ی قابل توجه این است که این هارددیسک درون دستگاه مخفی نشده‌ و هیچ گونه رمز نگاری نیز بر روی اطلاعات آن‌ انجام نمی‌شود. لذا به سادگی می‌توان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد. بنابراین اگر کسی قصد سرقت اطلاعات شما را داشته باشد فقط کافی است هارد دیسک دستگاه کپی شما را بدزدد.
یک تصویر رنگی با کیفیت خوب و واضح، نیم مگابایت فضا بیشتر اشغال نمی‌کند. بنابراین یک حافظه‌ صد گیگابایتی، دویست هزار صفحه اطلاعات را در بر می‌گیرد. با توجه به اینکه بیشتر مدارک کپی شده سیاه و سفید هستند و هر صفحه بیش از ۵۰ کیلو بایت جا اشغال نمی کند، همین هارد ۱۰۰ گیگابایتی می‌تواند میزبان بیش از دو میلیون صفحه اطلاعات باشد. البته اگر از هارددیسک های با ظرفیت بالاتر هم در دستگاه‌ها استفاده شود که داستان بسیار جذاب‌تر خواهد شد.

بنابراین فراموش نکنید که هنگام استفاده از دستگاه‌های فتوکپی این موارد را به یاد داشته باشید:
  1. هرگز از اسناد مهم خود با دستگاه‌هایی که متعلق به شما نیستند و یا از امنیت شان اطمینان ندارید، کپی‌برداری نکنید.
  2.   با توجه به اینکه هارد موجود در دستگاه‌های کپی، از نوع هارددیسک های ۳.۵ اینچی معمولی است، در زمان خرید این دستگاه‌ها از شرکت تولید کننده بخواهید که در صورت امکان هارددیسک دستگاه را حذف کنند. 
  3. تا حد امکان از این دستگاه‌ها برای پرینت اسناد مهم استفاده نکنید.  
  4. اگر قصد فروش دستگاه کپی خود را دارید قبل از تحویل، هاردیسک آن را جدا کرده و یا حداقل به شکل مطمئنی اطلاعات موجود در آن را نابود کنید.
منبع :نگهبان

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید