۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

به بناي قاجاري «نوابي» بي‌توجهي شده است

بناي قاجاري «نوابي» كه در ميدان قصردشت شيراز قرار دارد، تخريب شده و در حريم آن، ايستگاه مترو ساخته شده است.
مسؤول بخش مرمت اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري فارس با اظهار نگراني نسبت به شرايط اين بنا، به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس گفت: متأسفانه به اين بنا بي‌توجهي شده است. ما بايد در اين‌باره پي‌گيري و درخواست كمك كنيم. از سوي قطار شهري نيز به حريم باغ تجاوز شده است. هم‌چنين ساختماني براي قطار شهري در همسايگي آن ساخته شده است كه معماري مناسبي ندارد و در چارچوب نيست. 
 
سيامك بصيري با تأكيد بر اين‌كه ساختمان مترو در محدوده‌ي باغ ساخته شده است، ادامه داد: نمي‌دانم آيا سازمان قطار شهري براي اين موضوع پروانه‌ي كار دارد يا خير؛ ولي در هر صورت، اين كار نبايد انجام مي‌شد.
وي درباره‌ي خطرهاي احتمالي قطار شهري براي اين بنا، توضيح داد: همه‌ي اين اتفاق‌ها براي بنا خطرناك‌اند. بنايي با اين قدمت در حال تخريب است و در كنار آن، سالن همايش و مترو مي‌سازند. البته من اين را در مقام يك كارشناس مي‌گويم، نه در مقام كارمند سازمان ميراث فرهنگي.
اما فرج‌الله رجبي ــ رييس سازمان قطار شهري شيراز ــ ديدگاه ديگري دارد.
او به خبرنگار ايسنا گفت: اين ساختمان بايد به‌كلي بازسازي شود، چون همان‌گونه كه ديده‌ايد، مخروبه است؛ ولي در هر صورت، ما براي ساخت ايستگاه مترو، با برگزاري جلسه‌اي كه نماينده‌ي ميراث فرهنگي هم در آن حضور دارد، پروانه گرفتيم.
رجبي افزود: اگر اين عمارت بازسازي شود، مترو براي آن خطري نخواهد داشت.
بناي نوابي در باغي به همين نام واقع شده كه پيش از اين، در فهرست آثار ملي ثبت شده است. 

 ..... کجا این سرانجام بد داشتیم

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید