۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

مرمت خودسرانه منجر به تخريب سنگ قبرهاي تاريخي در اصفهان شد


خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ مرمت هيات امنا در بناي تاريخي امامزاده احمد اصفهان منجر به تخريب و تعويض کف‌فرش تاريخي اين امامزاده شد. در پي اين اقدام که گفته مي‌شود خودسرانه انجام گرفته، سنگ‌ قبرهاي تاريخي اين امامزاده نيز شکسته و تعويض شده است.
امامزاده احمد، از جمله بناهاي تاريخي اصفهان است که در خيابان نشاط بعد از دروازه حسن آباد و کنار بازارچه ساروتقي واقع شده است. اين بنا متشکل از بقعه امامزاده در ضلع شرقي، شبستاني در شمال و ايوان و مقبره کوچک با اتاق‌هاي کناري در ضلع غربي است. مدفن شخصيت‌هاي بزرگ تاريخي در اين امامزاده بخش ديگري از اهميت آن را تشکيل مي‌دهد.
به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي، اعضاي هيات امناي امامزاده احمد در اقدامي خودسرانه قصد مرمت کف‌فرش تاريخي اين بناي ثبتي را داشتند که نه تنها منجر به تخريب خود کف‌فرش که سنگ قبرهاي تاريخي آن نيز شده است.
نصب سنگ‌هاي تيشه خورده ساده به جاي سنگ‌هاي نفيس و تاريخي امامزاده از جمله اقداماتي است که در اين بنا صورت گرفته و منجر به تخريب شده است.
از جمله سنگ‌ قبرهاي مهم اين امامزاده مي‌توان به سنگ قبر و مدفن هماي شيرازي و فرزنداش طرب اشاره کرد که به جاي سنگ قبر تاريخي‌شان دو سنگ ساده موزاييک جايگزين شده است.
سنگ قبر هماي شيرازي که قبلا در ضلع غربي ديوار بقعه ي امامزاده قرار گرفته بود به طول 40/1 و عرض 44 سانتيمتر از نوع پارسي سياه هم سطح با زمين قرار داشت که داراي کتيبه اي به شرح زير بود: سخنگوي نامدار ايران، حکيم دانشمند، شاعري بي مانند عارف رباني هماي شيرازي اصفهاني که ديوان شعرش مطبوع و مشهور است. تولدش در شيراز به سال 1212 و وفاتش در اصفهان به رخ داده است.
لوح مرقد طرب، فرزند هما نيز سنگي تمام قد به طول 74/1 و عرض 45 سانتيمتر بود که به خط ثلث مرحوم ميرزا عبدالحسين قدسي روي آن چنين نوشته بودند: «آرامگاه سخنگوي بزرگوار ايران اديب فرزانه و نکته سنج يگانه درخشنده ي گوهر بحر معاني ابوالقاسم طرب ابن هماي شيرازي وفاتش به سال 1330 رخ داده که ماده تاريخش اين چنين است (طرب افسوس کز اين انجمن رفت).»
از سوي ديگر به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي هنوز از سرنوشت سنگ قبرهاي کنده شده خبري نيست.
پيش از اين نيز هيات امناي مسجد سيد در اقدامي مشابه اقدام به مرمت اين مسجد تاريخي کرده بودند که گفته مي‌شود برخي سنگ‌هاي آن به شکل دو رنگ درآمده است.
منبع :خبرگزاری میراث فرهنگی 





هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید