۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

محمد نوري چهره ماندگار عرصه‌ موسيقي ايران درگذشت

محمد نوري چهره ماندگار عرصه‌ موسيقي ايران شامگاه گذشته _ نهم مرداد‌ماه _ درگذشت. 


به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خواننده‌ي پيشكسوت متولد 1308 و فارغ التحصيل از هنرستان تئاتر، زبان و ادبيات انگليسي از دانشگاه تهران و مباني تئاتر از دانشکده علوم اجتماعي است.
او بيش از 300 قطعه‌ي آوازي اجرا كرده است و با ترانه‌ي "گل مريم چشماتو واكن منو نگاه كن"، "شكوفه در شكوفه" ، "چراغي در افق"، "در ماه ماندگار" و "وطن" .... به خوبي او را مي‌شناسيم و تنها خواننده ايراني است كه كار ترجمه و داستان نويسي هم داشته است و به گفته‌ي خودش در نگين، سخن، تكاپو، آدينه، دنياي سخن، سپيد و سياه ترجمه و حرفهايي داشته است كه مطرح كرده است و ترجمه‌هاي در سالهاي دور داشته است.
او آواز را نزد باغچه‌بان و تئوري موسيقي را نزد سيروس شهردار و فريدون فرزانه_ اساتيد هنرستان عالي موسيقي _فرا گرفت و شيوه‌ي آواز خود را متاثر از اساتيدي چون حسين اصلاني، ناصر حسيني و محمد سرير مي‌داند.
در دهه‌ي بيست "محمد نوري" در همين سالها _سنين نوجواني_ با خواندن اشعار نوين کار خوانندگي را آغاز کرد.
او طي سالهاي بعد با تکيه به تحصيلات هنرستاني و دانشگاهي خود توانست هويت مستقلي به انديشه و گرايش‌اش ببخشد.
محمد نوري در مصاحبه‌ي درباره‌ي راز ماندگاريش گفته بود: «من هرگز خود را در اوج نديده‌ام. با زيربنايي سست هم مي توان به اوج رفت، ولي ماندن در قله، كار هر كس نيست، كار ما هم نيست، آن كه بسرعت اوج مي گيرد، با همان سرعت سقوط مي‌كند. رمز ماندگاري در همين است كه طوري بايد به اوج رفت كه بي‌برگشت باشد.» 

مراسم تشييع پيكر محمد نوري فردا برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيكر چهره‌ي ماندگار آواز ايران فردا (دوشنبه، 11 مردادماه) ساعت 9:30 از مقابل تالار وحدت تشييع و در قطعه‌ي هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاك سپرده مي‌شود. 

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید