۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

از این به بعد آب در هر دمایی یخ می‌زند(عکس)


آب در دمای چند درجه یخ می‌زند؟ خب، همه ما در کتاب‌های علوم خوانده‌ایم که دمای انجماد آب صفر درجه سانتیگراد است، البته با در نظر گرفتن فشار هوا!



ولی به نظر می‌رسد که اطلاعات مدرسه‌ای ما کم‌کم دارند از مد می‌افتند و باید اطلاعات جدیدی را جایگزین آن‌ها کنیم. شاید در آینده‌ای نه چندان دور، در جواب به چنین سوالی بتوانیم بگوییم در هر دمایی!



بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، محققین اسپانیایی موفق شده‌اند به روشی دست یابند که با استفاده از آن، می‌توان آب را وادار کرد که حتی در دمای اتاق هم یخ بزند. آن‌ها می‌دانستند که کلید رسیدن به چنین روشی، ساختار شش ضلعی دانه‌های برف و البته چیدمان مولکول‌های یخ است. بنابراین تصمیم گرفتند که فرضیه خود را با استفاده از یک ماده معدنی به نام فرانک‌دیکسونیت که در واقع همان فلوراید باریوم است، در معرض آزمایش قرار بدهند..

















فرانک‌دیکسونیت ساختار شش‌ضلعی مطلوب را دارد، اما محققین خیلی زود متوجه شدند که به اندازه کافی قدرت ندارد که بتوانند آب را وادار به انجماد کند. البته یک حالت استثنا وجود دارد: وقتی ساختار ناقص باشد.






در واقع محققین به این نتیجه رسیدند که وقتی سطح فلوراید باریوم ناقص باشد، قابلیت آن برای متراکم کردن بسیار بسیار افزایش می‌یابد. بنابراین به محض این که سطح فلوراید باریوم دچار نقص شود، آب در هر دمای محیطی که باشد، شروع به ایجاد ساختارهای کوچک و دو‌بعدی یخ می‌کند.






خب به چه دردی می‌خورد که آب در هر دمایی یخ بزند؟ این یافته جدید می‌تواند گامی تازه در جهت تولید یخ در دمای بالاتر از معمول، با روش‌هایی باشد که بیشتر با طبیعت سازگار باشند. این روش‌ها می‌توانند از صنعت فریزرسازی گرفته تا تولید یخ و برف مصنوعی برای زمین‌های اسکی به کار بیایند. البته هنوز تا به عمل درآمدن این ایده‌ها راه زیادی باقی مانده است.




حالا دیگر آب در هر دمایی یخ می‌زند. دانشمندان با دستکاری فرایند طبیعی انجماد آب، موفق شده‌اند آن را حتی در دمای اتاق هم منجمد کنند. کلید این یافته، ساختار شش‌ضلعی مولکول‌های یخ و دانه‌های برف است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید