۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

نرم‌افزار فيلترينگ خانگي و 150هزار دانلود


بديهي است آنچه در اينترنت عرضه مي‌شود، براي تمامي رده‌هاي سني مناسب نبوده و اينترنت بدون فيلتر و پالايش، امكان دسترسي به كليه سرويس‌ها و متوني را كه ممكن است براي كودكان و نوجوانان مضر باشد، ايجاد مي‌كند؛ در بسياري از كشورها، نرم‌افزارهاي فيلترينگي جهت استفاده خانواده‌ها تهيه و استفاده شده بر اين اساس در ايران نيز نرم‌افزاري به‌منظور فرهنگ‌سازي درباره استفاده صحيح از اينترنت در خانواده‌ها به‌صورت نسخه نرم‌افزاري رايگان در سايت شوراي عالي اطلاع‌رساني ارائه شد.
به گزارش (ايسنا)، طبق اعلام شوراي عالي اطلاع‌رساني هر فن‌آوري با فراهم آوردن يكسري فرصت‌ها، چالش‌هايي را نيز پيش روي بشر قرار داده است كه با توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي و پيشگيري از وقوع ناهنجاريهاي فرهنگي و اجتماعي مي‌توان مضرات آن را به حداقل رساند.
در دوراني كه اينترنت به صورت همه جانبه وارد زندگيمان شده است و محتوا و اطلاعاتي كه در آن در ردوبدل مي‌شود، بصورت تصاعدي رو به افزايش است، والديني از دسترسي فرزندانشان به اينترنت آسوده خاطر خواهند بود كه بتوانند نحوه استفاده فرزندان خود از اين وسيله ارتباطي قدرتمند را كنترل كنند.
دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني نيز با هدف رهنمود خانواده‌ها و در اختيار گذاشتن رايگان اين نرم‌افزار براي خانواده‌ها، اين نرم‌افزار با همكاري بخش خصوصي تهيه كرده و در اختيار عموم گذاشته است.
اجزاي اين برنامه از ديد والدين، تعريف فرزندان، امكان انتخاب محدوده سني براي فرزندان، كنترل تصاوير با استفاده از روش‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي، امكان تعيين زمان استفاده، امكان تغيير پيغام‌ها توسط والدين، ارائه گزارشات، امكان اعمال تنظيمات دلخواه و تغيير رمز عبور اصلي است.
علي كاظمي ـ ناظر پروژه‌ي نظارت والدين بر مصرف اينترنت شوراي عالي اطلاع‌رساني - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در اين باره گفت: اين نرم‌افزار به اشتباه در ايران به فيلترينگ خانگي مشهور شده است، در حالي كه به فيلتر ارتباطي ندارد و در جهان نام آن نظارت والدين بر مصرف اينترنت است.
او با بيان اين كه اين نرم‌افزار امكان نظارت والدين بر مصرف اينترنت اعضاي خانواده و به ويژه كودكان را فراهم مي‌كند، افزود: محدود كردن حجم مصرف اينترنت و زمان مصرف آن، محدود كردن روزهاي مصرف و فيلتر تصاوير غير اخلاقي كه با فيلترشكن مي‌توان به آن دسترسي پيدا كرد از جمله كارآيي‌هاي نرم‌افزار نظارت والدين بر مصرف اينترنت است.
وي افزود: مدت زمان زيادي از استفاده نرم‌افزار نظارت والدين بر مصرف اينترنت در سطح جهان مي‌گذرد. در حال حاضر 50 نرم‌افزار در اين حوزه در سطح جهان وجود دارد.
او با تاكيد بر اينكه هدف از ارائه‌ي اين نرم‌افزار فرهنگ‌سازي همراه با ارائه‌ي تكنولوژي است، يادآور شد: RFP اين طرح اسفندماه 86 روي سايت شوراي عالي اطلاع‌رساني قرار گرفت و اولين ورژن اين نرم‌افزار آبان‌ماه امسال در سايت ارائه شد كه قابل دانلود كردن است. دومين ورژن آن نيز بعد از رفع اشكال تا پايان امسال برروي سايت شورا قرار مي‌گيرد.
اين كارشناس شوراي عالي اطلاع‌رساني با بيان اينكه در حال حاضر 4 يا 5 شركت از اين طرح حمايت مي‌كنند گفت: اين طرح از يك سمت با خانواده‌ها و از سوي ديگر با شركت‌ها در تعامل است. در زمان آغاز كار، شوراي عالي اطلاع‌رساني اين نرم‌افزار را با همكاري يك شركت خصوصي ايجاد كرد اما در حال حاضر با فرهنگ‌سازي كه از سوي شورا انجام شده است يك شركت غيرخصوصي و سه شركت خصوصي ديگر در اين زمينه فعاليت مي‌كنند.
كاظمي خاطرنشان كرد: تاكنون بيش از 150 هزار دانلود از نرم‌افزار نظارت والدين بر مصرف اينترنت از روي سايت شوراي عالي اطلاع‌رساني انجام شده كه شايد استفاده هم نشده باشد اما مورد توجه قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه توليد اين نرم‌افزار يكي از اقدامات شاخص شوراي عالي اطلاع‌رساني در زمينه‌ي فرهنگ‌سازي استفاده از اينترنت است، اظهار كرد: درتمام كشورها از اين نرم‌افزار استفاده شده و مختص فرهنگ خاصي نيست و در بيان اهميت آن مي‌توان به وجود اين نوع كنترل در سيستم عامل ويندوز ويستا كه در تمام دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد اشاره كرد كه با نام parental controls در اين سيستم عامل وجود دارد.
او خاطرنشان كرد: احتمالا در سال‌هاي آينده برنامه‌ي توسعه‌ي نرم‌افزار نظارت والدين بر مصرف اينترنت در بخش‌هاي ديگر را نيز خواهيم داشت؛ در حال حاضر تنها اين نرم‌افزار برروي صفحات وب به عنوان متداول‌ترين سرويس اينترنت كار مي‌كند اما مي‌شود آن را روي ايميل‌ها، فايل‌هاي ويدئويي، بازي‌هاي رايانه‌يي و چت نيز تعميم داد.
كاظمي افزود: RFP استفاده از اين نرم‌افزار نوشته شده و در سال آينده آن را روي مسنجر، ايميل، بازي‌هاي رايانه‌يي و ويدئو نيز عملي مي‌كنيم كه اين كار با تعداد اپراتورهاي بيش‌تري انجام خواهد شد.
به گزارش ايسنا اين نرم‌افزار كه امكان هدايت كاربر به سمت سايت‌هاي مفيد مانند بخش اخبار، بخش علمي و بخش سرگرمي را داراست در وبگاه دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌رساني با آدرس www.scict.ir قابل دسترسي است. 

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید