۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

توافق ايران و روسيه بر سر مبادله ببر و پلنگ

توافق ايران و روسيه بر سر مبادله ببر و پلنگ


ايران و روسيه يادداشت تفاهمي براي تبادل ببرمازنداران و پلنگ آسيايي امضا كردند. براساس اين توافق ايران دو قلاده پلنگ مي‌دهد و در ازاي ببرمازندران و درناي سيبري كه نسل آن در ايران منقرض شده را دريافت مي كند. شناسايي، حفظ و احياي گونه هاي منقرض شده و كمك به باروري ابرها در ايران از ديگر بندهاي اين يادداشت تفاهم 12 بندي است.


در اين نشست با درخواست کشور روسيه مبني بر دريافت دو قلاده پلنگ ايراني موافقت شد. با اين حال با توجه به انقراض نسل ببر مازندران روسيه متعهد شد براي احياي اين گونه جانوري به فاصله کوتاهي چند قلاده ببر مازندران (سيبري) به ايران بفرستد. با اين حال روسيه همچنين موافقت کرد که چند درناي سيبري با ايران مبادله کند. در اين توافق مشخص نيست كه در ازاي دو پلنگ اسيايي چه تعداد ببر به ايران تحويل داده خواهد شد. كارشناسان معتقدند كه در اين توافق بايد به طور دقيق تعداد ببرهاي دريافتي ذكر مي شد. ضمن آنكه تحويل دو قلاده ببر نمي تواند نسل اين گونه جانوري را در ايران احيا كند.

بخش ديگري از اين تفاهمنامه در مورد حفظ تنوع زيستي و اکوسيستم درياي خزر است که اين تفاهم نامه طي سه ماه فعاليت تحقيقي تهيه و طي چهار ماه اينده سند تکميلي آن اجرايي خواهد شد.
ايران پيشنهاد دريافت چند قلاده ببر را در حالي مطرح كرده كه نسل ببرمازندران به كلي در ايران منقرض شده است. برخي از كارشناسان نيز معتقدند كه پيشنهاد مطرح شده از سوي ايران عملي نيست، چرا كه زيست بوم ببري كه هم اكنون در روسيه زندگي مي كند با زيست بوم ايران متفاوت است.
پروژه احياي پلنگ با حمايت ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، راه اندازي شده و هدف آن احياي جمعيت اين حيوان تا پيش از المپيک زمستاني 2014 در سوچي است. پارك ملي در سواحل شمال شرقي درياي سياه قرار دارد كه بازيهاي المپيك زمستاني در نزديكي اين پارك برگزار مي‌شود. پيش از اين روسيه از كشور تركمنستان دو قلاده پلنگ دريافت كرده بود.
به گفته محمد نصرتي مسئول بخش پستانداران حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست چند كارشناس روسي در اين سفر از پارك ملي تندوره كه يكي از زيستگاه‌هاي پلنگ اسيايي در ايران است بازديد كردند. پارک ملي تندوره در شمال شرقي ايران و در نزديکي ترکمنستان قرار دارد
زماني منطقه قفقاز كه شامل كشورهاي ايران، آذربايجان، تركيه، ارمنستان، گرجستان و روسيه است، جولانگاه پلنگ بود اما اكنون نژاد پلنگ آسيايي در منطقه قفقاز بطور كلي منقرض شده است.
ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه به همراه هيئتي از كميته المپيك بين‌المللي ، شخصا از دو قلاده پلنگ اهدايي تركمنستان استقبال كرده بود و از رئيس جمهور تركمنستان براي اين هديه تشكر كرد.
در سايت بازيهاي المپيك 2014 سوچي نوشته شده كه وزارت منابع طبيعي روسيه شش هدف براي بازمعرفي اين حيوان در جريان رقابت هاي المپيك زمستاني در نظرگرفته است.
هويت و شناسايي محدوده زيست بوم اين حيوان، اماده كردن شرايط براي سازگاري پلنگ با آب و هواي سوچي، رساندن جمعيت پلنگ به 30 قلاده كه بتوانند خود به بازتوليد نسلي بپردازند، آماده كردن سيستمي براي نظارت برجمعيت پلنگ، آموزش و اگاهي به ساكنين منطقه سوچي و جلب حمايت‌هاي جهاني و همكاري‌هاي بين المللي براي جلوگيري از انقراض نسل اين حيوان از جمله اقدامات وزارت مناطبع طبيعي روسيه است.
ايران پيشنهاد دريافت چند قلاده ببر را در حالي مطرح مي‌كند كه نسل ببرمازندران به كلي در ايران منقرض شده است. برخي از كارشناسان نيز معتقدند كه پيشنهاد مطرح شده از سوي ايران عملي نيست، چرا كه زيست بوم ببري كه هم اكنون در روسيه زندگي مي كند با زيست بوم ايران متفاوت است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید