۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

بالاخره نوروز هم به رسمیت شناخته شد

مجمع عمومي سازمان ملل با تصويب قطعنامه اي با عنوان «روز بين المللي نوروز» ، براي نخستين بار در تاريخ اين سازمان، نوروز ايراني را به عنوان يك مناسبت بين المللي به رسميت شناخت .
به گزرش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين قطعنامه كه توسط نمايندگي دائم كشورمان نزد سازمان ملل و در يك ابتكار عمل مشترك با كشورهايي كه نوروز را در سطح ملي گرامي مي‌دارند (آذربايجان، افغانستان، تاجيكستان، تركيه، تركمنستان، قزاقستان و قرقيزستان ) آماده شده بود، مورد حمايت عمومي كشورهاي عضو سازمان قرار گرفته و به اتفاق آرا به تصويب رسيد.
هند، آلباني و مقدونيه نيز در روز راي گيري به كشورهاي باني اين قطعنامه پيوستند.

فعاليت‌هاي مربوط به اين قطعنامه از مهر ماه سال جاري و پس از توافق در مورد متن اين پيش نويس قطعنامه ميان ايران و كشورهاي ياد شده آغاز شد.

اين متن توافق شده به شش زبان رسمي سازمان ملل ترجمه شده و از اوايل آذر‌٨٨ در اختيار كشورهاي عضو سازمان ملل قرار گرفت. پس از آن رايزني هاي گسترده اي با كشورها براي نيل به حمايت عمومي اعضا سازمان ملل از اين قطعنامه آغاز شد.

اين رايزني‌ها ‌٣٠ /‌١١ /‌٨٨ به پايان رسيد و بدين ترتيب متن قطعنامه آماده معرفي و تصويب مجمع عمومي سازمان ملل شد و مجمع عمومي سرانجام در ‌٤/ ‌١٢ /‌٨٨ قطعنامه «روز بين المللي نوروز» را در چارچوب ماده ‌٤٩ دستور كار خود و تحت عنوان «فرهنگ صلح» به تصويب رساند.

به گزارش ايسنا، اسحاق آل حبيب سفير و معاون نمايندگي جمهوري اسلامي ايران هنگام معرفي اين قطعنامه به نمايندگي از كشورهاي باني اين قطعنامه ، در سخناني خطاب به مجمع عمومي سازمان ملل متحد خاطرنشان كرد: « بزرگداشت نوروز در واقع تجسم يكي از اهداف متعالي سازمان ملل يعني تقويت صلح جهاني از طريق احترام به فرهنگ هاي ملي، ميراث فرهنگي جهاني و تنوع فرهنگي است. نوروز تنها روزي در تقويم ها نيست نوروز فرهنگي عميق و ريشه دار است كه با تمامي آداب و سنن خود هر سال اميد، صلح و خوشبختي را براي ميليون ها انسان در سراسر كره خاك به ارمغان مي اورد.از انگاه كه نوروز نخستين بار در سرزمين پارس پايه گزاري شد و در سراسر اين قرنهاي طولاني كه اين سرزمين خاستگاه اقوام وتمدنهاي گوناگون بوده است، نوروز به صورت زبان مشترك ميليون ها انسان در اسيا، شبه قاره هند، آسياي مركزي، خاورميانه، قفقاز، بالكان، حوزه درياي سياه و بسياري از نقاط ديگر جهان در امده است . امروز بيش از ‌٣٠٠ ميليون نفر نوروز را در سراسر جهان گرامي مي دارند. بزرگداشت نوروز بزرگداشت ريشه‌ها، تاريخ و ارزشهاي تمدنهاي درخشان بشري است كه در طول قرنها ارزشهاي انساني را منتقل ساخته‌اند. ترويج و پيشبرد فرهنگ زندگي سازگار با طبيعت است يكي ديگر از جنبه هاي نوروز است كه همسو با بسياري از اهداف سازمان ملل است.وي در پايان خواهان حمايت تمامي اعضاي سازمان از اين قطعنامه شد.»

همچنين سفير جمهوري آذربايجان نيز در حمايت از اين قطعنامه سخنراني كرد.

پس از آن مجمع عمومي به اتفاق آرا اين قطعنامه را به تصويب رساند.

اين قطعنامه در ‌١٧ بند مقدماتي و ‌٥ بند اجرايي تنظيم شده است. بندهاي اجرايي اين قطعنامه به شرح زير هستند:
‌١- شناسايي اول فروردين ماه (‌٢١ مارس) به عنوان روز بين المللي نوروز
‌٢- استقبال از تلاشهاي كشورهايي كه نوروز را گرامي مي‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت هاي نوروزي.
‌٣- تشويق ساير كشورها به آگاه سازي در مورد نوروز و سازماندهي مراسمي در بزرگداشت نوروز به طريق مقتضي.
‌٤- درخواست از كشورهايي كه نوروز را گرامي مي‌دارند براي پژوهش پيرامون تاريخ و سنت‌هاي نوروزي با هدف انتشار آگاهي در مورد ميراث نوروز در ميان جامعه بين المللي.
‌٥- دعوت از كشورهاي علاقمند، نظام ملل متحد، كارگزاريهاي تخصصي ملل متحد بويژه يونسكو، صندوق‌ها و برنامه هاي ملل متحد، سازمانهاي بين المللي و منطقه‌اي و سازمانهاي غير دولتي براي شركت در مراسم نوروزي.



هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید