۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

پيش از دست‌درازي بيگانگان «ايران» را به جهانيان بشناسانيم


درپي به رسميت شناختن «روز بين‌المللي نوروز» در جهان
مدير گروه فرهنگ و تمدن شبكه جهاني صداي آشنا:
پيش از دست‌درازي بيگانگان «ايران» را به جهانيان بشناسانيم

مدير گروه فرهنگ و تمدن شبكه جهاني صداي آشنا گفت: مواريث فرهنگي، ملي و مذهبي ايران را بايد به جهانيان بشناسانيم، پيش ازآن‌كه بيگانگان به آن‌ها دست درازي كنند.

كاظم داداشي كه درپي به رسميت شناختن «روز بين‌المللي نوروز» از سوي سازمان ملل با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت، درباره‌ي اقداماتي كه صداو سيما در آشناكردن مخاطبان بويژه در حوزه‌ي برون‌مرزي با نوروز و آيين‌هاي آن مي‌تواند انجام دهد،تاكيد كرد: نوروز اگرچه دير، اما بالاخره ثبت جهاني شد و تلاش‌هاي انجام شده براي تحقق اين امر در خور ستايش است كه رسانه‌هاي مختلف بايد به آن بپردازند. اما نبايد به آن دلخوش كنيم چراكه لازم است ميراث فرهنگي مان را و هر آن چه را که ذيل اين مفهوم ارزشمند قرار مي‌گيرد حفظ و حراست كنيم و به جهانيان بشناسانيم تا كشورهاي ديگر نتوانند به راحتي مالكيت آن‌ها را ادعا كنند.
او تاكيد كرد: اين همه در حاليست كه ما در موارد مشابه، غالبا اول صبر مي‌كنيم تا به ما حمله شود سپس واكنش نشان مي‌دهيم، بنابراين بايد بپذيريم كه اگر تعلل كنيم ضربات سختي را در آينده خواهيم خورد.
داداشي در ادامه با ذكر مثال‌هايي درباره تلاش‌هاي كشورهاي ديگر براي مصادره مواريث فرهنگي ايران، گفت: مقارن با اعلام ثبت جهاني نوروز در يونسكو، خبر ادعاي مسؤولان كشور قزاقستان مبني بر قزاق بودن فارابي منتشر شد. پيش از اين نيز ترك‌ها ادعا كردند كه مولانا ترك بوده است. چندي پيش نيز خبر طراحي و بکارگيري روباتي به نام ابن سينا با هيبت و هيات يک مرد عرب در يکي از فروشگاه هاي اماراتي منتشر شد. اما در مقابل اين گونه ادعاهاي واهي و حرکت‌هاي زننده‌ي ضدفرهنگي، هرگز واكنش مناسب و درخوري نشان داده نشد، که البته به زعم بنده، آسيب شناسي اينگونه انفعالات، در جاي خود شايسته و ضروري به نظر مي‌رسد.
داداشي اضافه كرد: ما در برنامه‌هاي خود تلاش مي‌كنيم در حد امكان، اين گونه اخبار را سريع پوشش دهيم و ابعاد مختلف آن ها را مورد تحليل و بررسي قرار دهيم ، آن چنان که به عنوان مثال در گفت‌وگويي زنده و مفصل با جناب آقاي دکترحاتمي ـ رايزن محترم فرهنگي ايران در امارات ـ موضوع «روبات ابن سينا» را مورد بحث و بررسي قرار داديم.
مدير گروه فرهنگ و تمدن شبكه جهاني صداي آشنا در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، پژوهشگري درباره نوروز را درجهت معرفي بهتر و دقيق تر اين آيين كهن به جهانيان لازم دانست و گفت: درباره نوروز و آيين‌هاي نوروزي، و نيز پيشينه و خاستگاه تاريخي آن بايد پژوهش‌هاي عميقي صورت گيرد، و سپس نتايج به دست آمده، به شکل مدون و هدفمند در اختيار گروه‌هاي برنامه ساز راديويي و تلويزيوني قرار داده شود تا آنان نيز به فراخور و با بهره گيري از تکنيک هاي جذاب برنامه سازي ، نوروز را به مخاطبان، بهتر معرفي كنند. بديهي است که اگر محتوا و فرم به خوبي و هوشمندانه با هم تلفيق شوند، ارتباط خوب و قابل قبولي ميان مخاطب و برنامه‌ها ايجاد خواهد شد.
داداشي اضافه كرد: اگرچه مسؤوليت شبكه‌هاي برون مرزي در معرفي نوروز سنگين‌تر است ولي لازم است شبكه‌هاي داخلي نيز در قالب برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني و راديويي به ريشه‌ها و عمق اين آيين كهن بپردازند.
او با بيان اين كه ثبت نوروز به عنوان ميراث جهاني، با سال نوي خورشيدي مصادف شده است، تاكيد كرد: اين تقارن را بايد به فال نيک گرفت و از آن بايد به بهترين شيوه در فرآيند برنامه سازي بهره جست ، بنابراين نه تنها در برنامه‌هاي روتين گروه فرهنگ و تمدن شبكه‌ي جهاني صداي آشنا، كه در ويژه برنامه‌هاي نوروزي اين گروه نيزبه اين مهم توجه خاصي خواهد شد.
داداشي در پايان درباره ويژه برنامه‌هاي نوروزي گروه فرهنگ و تمدن شبکه ي جهاني صداي آشنا گفت: ويژه برنامه تحويل سال با نام « اينک بهار» از ساعت 20 تا 23 روز شنبه 29 اسفند ماه به طور زنده از کانال اروپاي اين شبکه پخش مي‌شود ، علاوه بر آن 13 برنامه ي 30 دقيقه‌اي با نام « سكانس اول : بهار » روي آنتن مي‌رود كه جنگي تفريحي، سرگرمي و آموزشي است. «نوگ روز» نيز عنوان برنامه ي ‌ ديگري است كه با بهره گيري از دانش كارشناسان و صاحب نظران، هر روز به مدت نيم ساعت به بررسي ريشه‌هاي نوروز و پيشينه ي تاريخي و فرهنگي آن مي‌پردازد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید