۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

رسانه‌ها بايد سفره‌هاي نوروز ايراني را نشان دهند

درپي به رسميت شناختن «روز بين‌المللي نوروز» از سوي سازمان ملل
جمشيد صداقت‌كيش:
رسانه‌ها بايد سفره‌هاي نوروز ايراني را نشان دهند
 
 

يك ايران‌شناس پس از تصويب قطعنامه‌ي «روز بين‌المللي نوروز» در سازمان ملل گفت: رسانه‌ها بايد سفره‌هاي نوروز گوشه‌هاي مختلف ايران را با تمام ويژگي‌هاي خاصي كه دارند، نشان دهند.
جمشيد صداقت‌كيش در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه فرهنگ ايراني در گستره‌ي وسيعي مسلط است، اظهار كرد: معتقدم جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند دانش‌آموزان و دانشجويان كشورهاي ديگر را به‌مدت يك هفته به ايران دعوت كند.
او در توضيح اين‌كه چرا دانش‌آموزان بايد دعوت شوند،‌ بيان كرد: زماني كه تحصيلات دكتري خود را در تاجيكستان مي‌گذراندم، روزي از پسري نامش را پرسيدم كه گفت سهراب است؛ ولي نمي‌دانست سهراب كيست. در آن زمان به نظرم رسيد، اگر مسؤولان مربوط اين تفكر را داشته باشند كه نمايشي از رستم و سهراب را در تاجيكستان اجرا كنند، بسيار مفيد است، بويژه اين‌كه آن‌ها نيز به فردوسي و شاهنامه علاقه دارند. بنابراين بهترين راه اين است كه نسل جوان را به ايران كشاند.
وي تأكيد كرد: رسانه‌ها بايد روي بحث هويت ملي كار كنند، در حالي كه به‌نظر مي‌رسد، مخالفت‌هايي با «چهارشنبه‌سوري» و «سيزده‌به‌در» وجود دارند، زيرا به جاي آن‌ها از «چهارشنبه‌ي آخر سال» و «روز طبيعت» به‌كار برده مي‌شود.
صداقت‌كيش ادامه داد: در برخي مكان‌ها مانند برخي شهرهاي استان فارس، مردم يك روز پيش از نوروز به قبرستان‌ها مي‌روند و روي قبرها سفر پهن مي‌كنند و براج مي‌دهند كه اين، يك اقدام اسلامي است. در حالي كه پيش از اسلام و در چهارشنبه‌سوري مردم بر اين باور بودند كه ارواح مردگان به زمين بازمي‌گردد و به همين دليل، سفره‌اي روي پشت بام‌ها پهن مي‌كردند. نكته‌اي كه اكنون بايد به آن توجه كرد، اين است كه ما بايد به همه‌ي اين موارد بپردازيم.
او معتقد است: برخي رسانه‌ها حاضر نيستند از آيين‌هاي پيش از اسلام بگويند و اين خود يك مشكل اساسي است. كار كردن در بحث هويت ملي بسيار مهم است و عوامل هويت ملي زبان، نژاد و دين هستند كه هر كدام از اين‌ها بايد به‌درستي بررسي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید