۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

قطعنامه «روز بين‌المللي نوروز» در آستانه تصويب در مجمع عمومي سازمان ملل



قطعنامه «روز بين‌المللي نوروز» در آستانه تصويب در مجمع عمومي سازمان ملل است.




به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايندگي دائم كشورمان نزد سازمان ملل در يك ابتكار عمل مشترك با كشورهايي كه نوروز را در سطح ملي گرامي مي‌دارند (آذربايجان، افغانستان، تاجيكستان، تركيه، تركمنستان، قزاقستان و قرقيزستان) از مهرماه سال‌جاري فعاليت‌هاي خود را در براي تصويب قطعنامه‌اي تحت عنوان «روز بين‌المللي نوروز» در سازمان ملل آغاز كرده تا هماهنگي‌هاي لازم براي شناسايي بين‌الملي اين روز به‌صورت فراگير انجام شود و قرار است اين قطعنامه در روزهاي آينده به تصويب مجمع عمومي سازمان برسد.



هدف از اين قطعنامه، شناسايي نوروز ايراني به‌عنوان يك مناسبت بين‌المللي توسط سازمان ملل است كه براي نخستين‌بار در تاريخ اين سازمان صورت مي‌گيرد.



پس از توافق در مورد متن پيش‌نويس قطعنامه ميان ايران و كشورهاي ياد شده، اين متن به شش زبان رسمي سازمان ملل ترجمه شده و اوايل آذرماه 88 در اختيار كشورهاي عضو سازمان ملل قرار گرفت تا در برگيرنده نظرات همه كشورها بوده و بدين ترتيب زمينه حمايت عمومي اعضا سازمان ملل از اين قطعنامه فراهم آيد. اين رايزني‌ها مراحل نهايي خود را مي‌گذراند و بدين ترتيب متن قطعنامه آماده معرفي و تصويب مجمع عمومي سازمان ملل خواهد شد. مجمع عمومي قرار است به‌زودي تشكيل جلسه داده و قطعنامه «روز بين‌المللي نوروز» را در چارچوب ماده 49 دستور كار خود و تحت عنوان «فرهنگ صلح» به تصويب برساند.



اين قطعنامه در 17 بند مقدماتي و 5 بند اجرايي تنظيم شده است. بندهاي اجرايي اين قطعنامه به شرح زير هستند:



1 ـ شناسايي اول فروردين (21 مارس) به عنوان روز بين‌المللي نوروز؛



2 ـ استقبال از تلاش‌هاي كشورهايي كه نوروز را گرامي مي‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت‌هاي نوروزي؛



3 ـ تشويق ساير كشورها به آگاه‌سازي در مورد نوروز و سازماندهي مراسمي در بزرگداشت نوروز به طريق مقتضي؛



4 ـ درخواست از كشورهايي كه نوروز را گرامي مي‌دارند براي پژوهش پيرامون تاريخ و سنت‌هاي نوروزي با هدف انتشار آگاهي در مورد ميراث نوروز در ميان جامعه بين‌المللي؛



5 ـ دعوت از كشورهاي علاقمند، نظام ملل متحد، كارگزاري‌هاي تخصصي ملل متحد به‌ويژه يونسكو، صندوق‌ها و برنامه‌هاي ملل متحد، سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌يي و سازمان‌هاي غيردولتي براي شركت در مراسم نوروزي.



هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید