۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

تپه‌ي «ترخان‌آباد» در كردستان به توجه فوري مسؤولان نياز دارد

دبير انجمن دوست‌داران يادگارهاي تاريخي ايزيرتو گفت: محوطه‌ي باستاني «ترخان‌آباد» به‌عنوان يكي از محوطه‌هاي مهم دوره‌ي اسلامي در استان كردستان در معرض نابودي است. 

 
علي اسماعيل‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي وضعيت اين محوطه توضيح داد: از اين محوطه حفاظت نمي‌شود و ساخت‌وسازهاي شهر، عرصه را به تپه‌ي ترخان‌آباد تنگ كرده‌اند. بدنه‌ي تپه، برش‌هاي متعددي خورده است و هر روز حصار ساخت‌وسازها، اين محوطه‌ي فرهنگي را به سوي نابودي بيش‌تر مي‌برد.
وي با انتقاد از عملكرد اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان درباره‌ي اين محوطه و رسيدگي نكردن به وضعيت آن، بيان كرد: گودال‌هاي متعددي روي سطح اين محوطه ايجاد شده و درختان كم‌يابي كه در اطراف آن روييده و در نوع خود در منطقه كم‌نظير بودند، از بين رفته‌اند. سازمان‌هاي مربوط نيز هيچ اقدام عملي چشم‌گيري را براي حفظ اين ميراث گران‌بها انجام نداده‌اند.
او با تأكيد بر در معرض نابودي بودن اين تپه‌ي تاريخي در ميان ساخت‌وسازهاي شهرستان مريوان، افزود: تپه‌ي ترخان‌آباد نيازمند توجه فوري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است. اين تپه در مريوان و در محله‌اي به همين نام واقع شده است و قدمت آن به دوران اسلامي مي‌رسد. تپه‌ي ترخان‌آباد تيرماه 1377 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
شهر مرزي مريوان در استان كردستان از نظر داشتن جاذبه‌هاي گردشگري در سطح كشوري جايگاه ويژه‌اي دارد كه از آن جمله مي‌توان از درياچه‌ي طبيعي زريوار نام برد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید