۱۳۸۹ فروردین ۲۶, پنجشنبه

نبرد گوگل با ضدویروس­های جعلی

تهدیدات موسوم به ضدویروس­های قلابی به یک معضل رو به رشد در اینترنت تبدیل شده است. بر اساس آماری که گوگل به دست داده، حدود 15 درصد بدافزارهای شناسایی ­شده را همین ضدویروس­های زیان­بار تشکیل می­دهد. 
 این ضدویروس­ها که مدعی هستند می­توانند نرم­ افزارهای مخرب را شناسایی و حذف کنند، خود نوعی بدافزار بوده و باید از رایانه کاربران پاک گردد.
شیوه کار آنها بدین صورت است که در ظاهر رایانه کاربر را اسکن می­کنند و دست آخر هم چند ویروس و تروجان کشف می­نمایند ولی همه اینها برای فریفتن و سرکیسه کردن قربانی است.
در گزارش انجمن یوزنیک (USENIX) آمده است که ضدویروس­های جعلی، 60 درصد بدافزارهای شناخته ­شده در سایتهای اینترنتی را به خود اختصاص داده است. همچنین این نرم افزارهای امنیتی جعلی 50 درصد کل ویروس­های سوار بر تبلیغات اینترنتی را شامل می­شود که چنین آماری نسبت به سال گذشته، 500 درصد رشد نشان می­دهد.
به گزارش اینفورمیشن­ ویک (InformationWeek) کاربران اغلب از طریق وب سایت­های قلابی یا تبلیغات آنلاین، گرفتار این ضدویروس­ها می­شوند. به همین دلیل گوگل موضوع را جدی­تر گرفته است.
در ادامه این گزارش آمده است: گوگل فراتر از تدابیری که برای تامین امنیت و اعتماد کاربران به خرج می­دهد، قصد دارد با زیر ذره ­بین قرار دادن این تهدید فزاینده، مانع از آن شود که بزهکاران سایبر از تبلیغات اینترنتی به عنوان عاملی برای انتشار گسترده ویروس­ها و نرم ­افزارهای خطرناک استفاده کرده و در نتیجه کاربران نیز تبلیغات مجاز و قانونی را از ترس آلوده شدن به بدافزارها، رها کرده و به آنها بی­ اعتنا باشند.
گفتنی است بخش عمده درآمدهای گوگل از راه تبلیغات اینترنتی به دست می­آید.
نیلز پرووس (Niels Provos) کارشناس امنیتی گوگل در این خصوص می­گوید: خطر ضدویروس­های قلابی در حال افزایش است؛ چه به طور مطلق و چه در ارتباط با دیگر بدافزارهای اینترنتی.
در وبلاگ امنیتی گوگل، به راهکارهای غول نرم­افزاری برای مقابله با این تهدیدات رو به رشد اشاره شده است.
منبع: InformationWeek

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید