۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

جشن ثبت ملي «مخمل‌بافي و زري‌بافي» برگزار مي‌شود

معاون حفظ،‌ احيا و ثبت آثار تاريخي و فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از برگزاري جشن ثبت ملي «مخمل‌بافي و زري‌بافي» هم‌زمان با روز جهاني صنايع دستي در 20 خردادماه امسال خبر داد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مسعود علويان‌صدر اظهار داشت:‌ به‌دنبال در خطر بودن دو هنر مخمل‌بافي و زري‌بافي ايران و تلاش براي ثبت جهاني آن در فهرست يونسکو، برگزاري اين جشن در دستور کار قرار گرفته است.
وي بيان کرد: به‌دليل بافت پارچه‌هاي زربفت از نخ گلابتون و نخ ابريشم به‌عنوان ماده‌ي اصلي و هزينه‌ي هنگفت براي توليد آن و صرف زمان بسيار زياد استاد و شاگرد براي توليد آن، توليدکننده امروز کم‌تر به آن مي‌پردازد.
علويان‌صدر با بيان اين‌که تعداد استادکاراني که امروز به اين هنر اشتغال دارند، انگشت‌شمار شده است، گفت: تعداد کارگاه‌هاي فعال بسيار کم است. به همين دليل، توليد اين محصولات با مشکل مواجه است.
وي با اشاره به فرستادن اين پرونده به يونسکو در 11 فروردين‌ماه و اعلام وصول آن، افزود: اكنون منتظر بررسي اطلاعات ارسالي و اعلام کامل بودن مطالب هستيم. اگر طبق معيارهاي يونسکو پيش رفته باشيم، در چندماه آينده شاهد ثبت جهاني دانش سنتي پارچه‌هاي مخمل و زربفت خواهيم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید