۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

غذای ایرانی : میراث کشاورزی


خبرگزاري ميراث‌فرهنگي ـ گردشگري ـ يك كارشناس هتلداري و مدرس آشپزي در گفت‌وگو با CHN نام‌گذاري سال 2010 از سوي ايكوموس به ميراث كشاورزي را فرصتي مغتنم براي احياي غذاهاي ايراني به عنوان بخش مهمي از ميراث كشاورزي دانست.



لاله شفيعي، مدرس آشپزي و عضو انجمن بين‌المللي مديريت هتلداري كيان غذا از مهمترين مباحث مطرح در حوزه ميراث كشاورزي دانست. وي گفت: رژيم غذايي مردم هر سرزمين بر پايه محصولات كشاورزي آنها شكل مي‌گرفته است. جوامع بومي ايران نيز همواره از اين اصل پيروي كرده‌اند.
 
شفيعي افزود: رژيم غذايي بر پايه محصولات كشاورزي سبب شده هر نقطه از ايران يك آش خاص داشته باشد كه با محصولات كشاورزي خاص آن منطقه چون سبزيجات و حبوبات طبخ مي‌شود. گواه اين ادعا نيز جشنواره آش در شهر زنجان بود كه نشان از وجود حدود 1400 گونه آش ايراني داشت.
 
وي با بيان اينكه تاكنون هيچ تحقيقاتي در مورد غذاي ايراني نشده و طرح مطالعاتي وجود ندارد، گفت: بي‌شك تنوغ غذاي ايراني كه بر پايه محصولات كشاورزي منطقه تهيه مي‌شود بيش از 1400 گونه آش است.
 
اين مدرس آشپزي ادامه داد: دسته دوم غذاهاي ايراني بر پايه لبنيات است. غذاهايي كه با موادي چون كشك و يا سرشير تهيه مي‌شده است. اما در حال حاضر دو دسته غذاي ياد شده از سبد غذاي خانواده ايراني خارج شده است.
 
به گزارش CHN اكنون منوي غذاي تمام رستوران‌هاي كشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب شبيه به هم شده و عموما چندنوع كباب را در خود جاي داده است.
 
عضو انجمن بين‌المللي مديريت هتلداري كيان در اين باره تصريح كرد: كباب به شكل كنوني از دوره قاجار به سفره ايراني وارد شد و به دليل طبخ سريع و عامه‌پسند بودن به سرعت به غذاي اول ايراني‌ها بدل شد. چنانكه در حال حاضر گزينه اول منوي تمام رستورانها در هر نقطه‌اي ‌از كشور به كباب اختصاص دارد.
 
به گفته شفيعي غذاهاي اصيل ايراني كه اكنون در رستوران‌هاي سراسر كشور سرو مي‌شود به عدد 10 نمي‌رسد.
 
وي همچنين مهمترين راهكار حفظ و احياي غذا سنتي به عنوان بخشي مهم از ميراث كشاورزي را درآمدزا كردن آن غذاها براي جوامع محلي عنوان كرد.
 
شفيعي، مدرس آشپزي و عضو انجمن بين‌المللي مديريت هتلداري كيان تصريح كرد: احياي غذاهاي ايراني نيازمند سرمايه‌گذاري بخش خصوصي با حمايت‌هاي دولتي در زمينه راه‌اندازي واحدهاي پذيرايي در مناطق مختلف كشور است كه غذاهاي آن منطقه‌ سرو مي‌كنند. البته نبايد از خاطر برد كه بايد غذاهاي سنتي را با طعم‌هاي جديد طبخ كرد كه با سليقه مردمي كه تا به حال خوردن آنرا تجربه نكرده‌اند، سازگار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید