۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

قدرت مشاركت در حفاظت از پرندگان:موضوع روز جهانی پرندگان مهاجر

خبرگزاري  ميراث فرهنگي ـ گردشگري ـ روز جهاني حفاظت از پرندگان مهاجر که هرساله در 9 و 10 ماه مه (19 و 20 اردیبهشت)برگزار مي‌شود، امسال (2010) با موضوع «قدرت مشاركت در حفاظت از پرندگان» در سراسر جهان برگزار مي‌شود.
 
 


  موضوع اين روز جهاني در سال 2009 پرندگان درمراسم فرهنگي و درسال 2008 پرندگان مهاجر، سفيران تنوع زيستي بود.
 هدف از طرح اين عبارت يا شعار ها كه به مدت 20 سال از سوي بنيادي جهاني پرندگان مهاجرو با حمايت و مشاركت برنامه زيست محيطي سازمان ملل متحد(Unep) اعلام مي شود، ايجاد آگاهي از نقش اين پرندگان در ارتباط متقابل و تداوم سلامت انسان با سلامت و بقاي اکوسيستم هاي به ظاهر دوردست جهان در ميان عموم مردم جهان است.
 اين برنامه در راستاي جلب توجه عموم مردم جهان به اهميت حياتي اين پرندگان در ادامه بقا و سلامت محيط زيست است که به ويژه به دليل نقش حساسي که در اکوسيستم هاي مختلف جهان دارند و نيز به دليل حساسيت آن ها در برابر هرگونه تغييرات محيطي و آب وهوايي نقش مهمي در تشخيص و مونيتورينگ وضعيت محيط زيست جهان ايفا مي کنند.
 اين درحالي است که به دليل نابودي بسياري از زيست گاه هاي اين حيوانات به ويژه نالاب ها و درياچه ها و آلودگي بسياري از محيط هاي آبي به انواع آلودگي هاي نفتي، زباله هاي پلاستيکي و انواع تاسيسات مرتفع صنعتي و يا گرمايش زمين نسل بسياري از اين پرندگان به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.
 يکي از مهم ترين زيستگاه اين پرندگان در ايران که از ارزش هاي گردشگري مناطق مهم گردشگري ما نيز هست، تالاب هاست و اتقافا اين زيست گاه ها که از پيش در معرض انواع مخاطرات زيست محيطي شده اند.
 ذخيره آب، جلوگيري از توفان شن، حفاظت سواحل، مهار فرسايش سواحل، مهار سيلاب، تأمين آب ، پالايش طبيعي آب، رحم دريا (به علت جريان ضعيف آب، تخم ريزي پرندگان آبي در تالاب ها انجام مي شود) وانواع کارکردهاي مهم که نقش مستقيمي در ادامه حيات و سلامت انسان دارد از ديگر کارکردهاي تالاب هاست.
 باتوجه به نقش پرندگان مهاجر که به دليل شرايط زيستي و نحوه زندگي خود غالبا تمام مرزها و نواحي کاملا متفاوت جهان را از نواحي گرمسيري حاره تا دشت هاي تندرا طي مي کنند و سبب ارتباط اکوسيستم هاي مناطق کاملا متفاوت و به شدت دوردست مي شوند،حفاظت وسلامت اين پرندگان  نيز نقش موثري در حفاظت از سلامت اکوسيستم هاي مختلف از جمله تالاب ها و درياچه ها دارد.
زيستگاه هاي به ظاهر دور ازيک ديگر که به کمک بال وپر پرندگان مهاجر محل پذيرش انواع گونه هاي ريز گياهي و جانوري و رشد و ادامه بقاي انواع گونه هاي گياهي مي شوند كه ارزش طبيعي بسيار دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید