۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

تجربه حفاظت از«ميراث كشاورزي» در جهان

انديشه حفاظت از ميراث كشاورزي و مقوله ميراث كشاورزي اگرچه براي نخستين بار است كه درسطح جهاني و از سوي ايكوموس به عنوان يك بخش مهم از ميراث فرهنگي جهان مطرح شده اما اين نحوه نگرش به كشاورزي و ميراث به جامانده جامعه بشري در اين زمينه لااقل در كشورهاي پيشرفته اروپا وامريكا پيشينه اي بالغ بر ده سال تجربه و كار مستمرو كاملا متمركز دارد كه تصور مي شود همين تجربه است كه مبناي طرح اين ايده در سطح جهاني و ازسوي مراكز جهاني نظير فائو، يونسكو و اخيرا ايكوموس شده است.
 
 
اگرچه مراكز جهاني نظيرفائو متولي اجراي طرح هاي ويژه در زمينه ميراث كشاورزي شده اند ؛اما در سطح ملي اجراي هرگونه فعاليتي دراين زمينه ها منوط به برنامه ريزي هاي مستمر و كاملا تخصصي است كه با آموزش و اطلاع رساني همگاني همراه با تمركز بر جنبه هاي توريستي و آموزشي درباره ميراث كشاورزي و دستاوردهاي بشري به عنوان يك ميراث فرهنگي است.
 
تجربه كشورهاي توسعه يافته دراين زمينه كه بالغ بر ده سال فعاليت كاملا تخصصي كارشناسان امور كشاورزي، آموزشي، توريسم و ميراث فرهنگي -تاريخي، در موسساتي اختصاصي جريان دارد ، عمدتا با عنوان«مركز ميراث كشاورزي» شناخته مي شود.
اين موسسات يا «مركز ميراث كشاورزي» تقريبا در يكايك ايالت هاي كشور امريكا و بيشتر كشورهاي توسعه يافته اروپايي بيش از ده سال است شكل گرفته و فعاليت موثر دارند. به گونه اي كه امروزه با استفاده از شبكه هاي اطلاع رساني جهاني ، به سادگي مي توان در هريك از ايالت هاي كشور امريكا از جمله مركز ميراث كشاورزي تگزاس، مركز كشاورزي كنتاكي، مركز كشاورزي كاروليناي جنوبي، مركز كشاورزي مريلند، مركز كشاورزي اركانزا، لانگ مونت در دنور، و .... از ريز فعاليت و نحوه حضور و تاثير گذاري اين مراكز و نقش موثر آن در توريسم و آموزش كشاورزي و تاريخ و فرهنگ به طور همزمان آگاهي يافت.
اين مراكز ميراث كشاورزي جدا از انواع موزه هاي كشاورزي و نيز انواع پارك مزرعه هايي است كه با فعاليت ها واهداف مشابهي در امريكا ، اروپا و اخيرا بسياري كشورهاي توسعه يافته نظير مالزي قابل مشاهده است و از نظر توريستي نيز بسيار حائز اهميت هستند.
 
«پارك مزرعه تاريخ كشاورزي» در مونتگومري كانتي نمونه جالبي ازاين موسسات است كه فعاليت هاي جالب و موثري در اين حوزه دارد. در جشنواره برداشت محصولات نخستين بار در سال 2006 در اين مركز برگزار شد. اين پارك مزرعه شبيه به مينياتوري از يك نمايشگاه روستايي است كه تنها فاقد هرگونه جايزه و مسابقات سرگرم كننده سواركاري و يا جمعيت انبوه مردماني است كه براي تشويق اين مسابقات دراين جشنواره ها گرد هم مي آيند.
 
دراين پارك مزرعه ها طي برنامه هاي خاصي شركت كنندگان مي توانند با انواع ابزارها و تجهيزات قديمي و نيز روش ها وفعاليت هاي كشاروزي و روستايي نظير خشك كردن يا باددادن گندم، حلبي سازي و آهنگري، روش و آثار متنوعي از گلدوزي، نحوه استفاده از تجهيزات رختشويي در قرن هجدهم ، نحوه ساخت مترسك ، نحوه كاشت انواع غلات، پوست كندن ذرت و عروسك هاي ساخته شده از پوست ذرت يا بلال، همچنين آشنايي با انواع سازهاي قديمي و اجراي زنده انواع نغمه ها و شعرها و موسيقي هاي فولكوريك و محلي آشنا شوند.
 
در اين پارك مزرعه موزه اي از انواع تجهيزات كشاورزي و مزرعه داري در قرن هاي گذشته در محلي نزديك به يك خانه روستايي تاريخي و نيز انبار غله و همچنين انواع صنايع و هنرهاي دستي تاريخي را به نمايش گذاشته است.
 
انواع باغ ميوه و گل كوكب، همراه با انواع دانه هاي غدايي و كشاورزي مخصوص منطقه، نمونه هايي از تربيت و برداشت عسل با روش هاي محلي و قديمي و نيز نحوه تهيه كره ومشك هاي مخصوص اين كاربا روش هاي محلي ، تهيه انواع كيك هاي قيفي، آشنايي و نحوه پرورش حيوانات اهلي نظير مرغ و خروس، اسب،گاو، زنبور عسل و انواع گوناگوني از تفريحات و فعاليت هاي سرگرم كننده و آموزنده ديگر دراين پارك مزرعه تاريخي به علاقمندان عرضه مي شود.
 
مركز ميراث كشاورزي كاليفرنياي جنوبي نمونه ديگري است (شبيه به مركز كشاورزي گرگان درايران) كه تحت نظر دانشگاه كلمنسون علاوه بر فعاليت هاي تفريحي و آموزشي جنبه تحقيقات و پژوهشي نيز دارد.
 
اين مركز داراي بخش هايي هماهنگ و مرتبط به هم است كه« موزه ميراث كشاروزي» و نيز «مركزآموزش ميراث كشاورزي دست به دست شده» از جمله اين بخش هاست.
اين مركز به بررسي و شناخت و معرفي زندگي روستايي و روش هاي مزرعه داري و مسائل مرتبط به آن در دوران هاي دور اختصاص دارد.
 
هريك از بخش هاي ياد شده دراين مركز به گونه اي متفاوت بيانگر ونمايش دهنده تاريخ كشاورزي و بيانگر اهميت دوام و ماندگاري ميراث كشاورزي در سرتاسر كاروليناي جنوبي است.
فعاليت موزه كاروليناي جنوبي به نحوي است كه بر تبين و تفسير نفوذ تاريخي و فرهنگي كشاورزي دركل منطقه تمركز دارد.
 
اما مركز آموزش دست به دست ميراث كشاورزي نه تنها بر ميراث گذشته بلكه بر شرايط كنوني و آينده كشاروزي در منطقه براي دانشجويان تمركز دارد به نحوي كه مشوق آموختن ويادگيري درباره كشاورزي و آثار آن بر مزرعه داران محلي باشد.
 
شناخت و معرفي رودخانه ها، مسيرهاي ارتباطي و ويژگي هاي طبيعي منطقه نيز از موضوعاتي است كه درمركز ميراث كشاورزي كاروليناي جنوبي صورت مي گيرد و به بررسي و تحقيق در تاريخ محلي و ايالت كاليفرنياي جنوبي اختصاص دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید