۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

چهارصد دانشجوي باستان‌شناسي خواستار رسيدگي به وضعيت آثار تاريخي خوزستان شدند

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ 400 دانشجوي باستان‌شناسي کشور در پي انتشار بيانيه‌اي اعلام کردند که آثار و محوطه‌هاي تاريخي استان خوزستان در وضع نامطلوبي به سر مي‌برند. در اين بيانيه به عملکرد مديريت پيشين ميراث فرهنگي استان خوزستان انتقاد شده و امضاء کنندگان آن خواستار نظارت بر علل بي‌توجهي به آثار تاريخي اين استان شده‌اند.
 
 
 
به گزارش CHN در بخشي از اين بيانيه آمده است:‌ «آثار و محوطه­هاي تاريخي استان خوزستان در وضع بسيار نامطلوبي قرار دارند. از جمله بايد به محوطه­ها و مجموعه­هايي همچون شوش، ايوان کرخه، گُندي­شاهپور، رامهرمز، شوشتر، ارجان و... اشاره کرد. متأسفانه مديريت پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان در طي پنج سال (از 1383 تا 1388) تصدي مسووليت اين مرکز با عملکرد ضعيف و غير قابل دفاع خود آسيب­هاي جدي بر پيکرة ميراث فرهنگي خوزستان وارد آورد.»
 
همچنين در ادامه اين بيانيه تاکيد شده است که: «از مراکز تصميم­گيري کشور (همچون مجلس محترم شوراي اسلامي، قوة محترم قضاييه، سازمان محترم بازرسي کشور و...) خواستاريم که بر عملکرد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور به طور کلي و خصوصاً در زمينه انتصاب افراد غير مرتبط و غير کارشناس و عملکرد شماري از مديراني که آسيب­هاي بسيار جدي به ميراث، تاريخ و فرهنگ ايران­زمين وارد آورده­اند (همچون مديريت پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان)، نظارت نمايند و نتيجه آن را به اطلاع عموم برسانند.»
 
متن کامل بيانيه به شرح زير است:
 
 
بيانيه 400 دانشجوي باستان­شناسي کشور
دربارة وضعيت بحراني ميراث فرهنگي شوش و خوزستان
 
1-      آثار و محوطه­هاي تاريخي استان خوزستان در وضع بسيار نامطلوبي قرار دارند. از جمله بايد به محوطه­ها و مجموعه­هايي همچون شوش، ايوان کرخه، گُندي­شاهپور، رامهرمز، شوشتر، ارجان و... اشاره کرد. متأسفانه مديريت پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان در طي پنج سال (از 1383 تا 1388) تصدي مسووليت اين مرکز با عملکرد ضعيف و غير قابل دفاع خود آسيب­هاي جدي بر پيکرة ميراث فرهنگي خوزستان وارد آورد. با اين حال، وي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور در سال 1387 به عنوان مدير برتر ميراث فرهنگي کشور انتخاب گرديد و هم­اکنون نيز به عنوان مدير «منطقة آزاد اروند» منصوب شده است. مسألة صدور مجوز براي ساخت دو هتل در «عرصة مجموعة باستاني شوش» که مورد انتقاد صاحب­نظران و متخصصان باستان­شناسي و ميراث فرهنگي کشور قرار گرفت، در صدر کارنامة ضعيف و نامطلوب رييس ميراث فرهنگي استان خوزستان قرار دارد. بي­توجهي به تخريب و نابودي محوطه­ها و منطقه­هاي باستاني و ميراثي همچون رامهرمز، ايوان کرخه، گُندي­شاهپور، شوشتر، ايذه، مسجد سليمان، اهواز (هرمزد اردشير، چمبه، زرگان و...)، از جمله مهمترين مواردي است که کوتاهي در پاسداري از يکي از آنها مي­بايست منجر به پيگيري و بازخواست وي مي­شد، اما نه تنها چنين امري رخ نداد بلکه عملکرد جانب­دارانه از کارنامة وي و مديريت درازمدت او بر سازمان ميراث فرهنگي خوزستان، منجر به پديد آمدن شبهاتي جدي درخصوص سياست­هاي مديريت ارشد سازمان ميراث فرهنگي شده است.
 
2-      شهر باستاني شوش در مجموعة ميراث فرهنگي ايران و جهان از جايگاه ويژه­اي برخوردار است. 150 سال پيشينة فعاليتهاي باستان­شناسي در شوش آن را در زمرة نخستين نقاط کاوش شده در خاورميانه و جهان قرار داده، و حجم عظيمي از غارت اشياء و اموال فرهنگي آن توسط خارجي­ها همواره يادآور يک دورة غفلت سياسي-فرهنگي مردم ايران در تاريخ­شان محسوب مي­شود. انتظار مي­رود با چنين مجموعة سترگي از ميراثِ فرهنگِ بشري که شامل آثار و نشانه­هاي تمدني پيش از تاريخي، عيلامي، هخامنشي، اشکاني، ساساني و دوره­هاي مختلف اسلامي و همچنين حضور اديان جهاني يهودي، مسيحي و اسلامي است، به طور مسوولانه­اي رفتار شود. پرسش اين است که چرا تاکنون اين مجموعة عظيمِ تاريخِ بشري در فهرست آثار جهاني به ثبت نرسيده و حتي پرونده­اي هم براي ثبت آن آماده نشده است؟ چرا در نهايتِ بي­مبالاتي اقدام به صدور مجوز براي ساخت دو هتل در عرصه اين مجموعه باستاني شد، در حالي که اين هتل­ها مي­توانند با 1 کيلومتر فاصله در خارج از عرصة باستاني شهر ساخته شوند؟ پاسخ سازمان ميراث فرهنگي براي تعلل در تهية پروندة ثبت جهاني مجموعة باستاني شوش که از نخستين کانون­هاي شکل­گيري شهرنشيني و ابداع خط در جهان بوده است، چيست؟
 
3-      در چند سال گذشته، مديريت ميراث فرهنگي و گردشگري عملکرد بسيار نامطلوبي در پاسداري از مجموعه­هاي شاخص ميراث فرهنگي کشور داشته است. اين امر که بارها و بارها توسط کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته، به عوض اصلاح روية نادرست مديريتي با تکذيب­هاي پي در پي روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي همراه بوده و بعضاً ادبيات نامناسبي نسبت به منتقدان به کار گرفته شده است که در طي سه دهة گذشته منحصربه فرد بوده و خود جاي تأمل و بررسي دارد. به نظر مي­رسد که مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي­بايست به جاي بي­اعتنايي به نظرات و انتقادها و صدور تکذيبيه­هاي متعدد، با جلسات، نشست­ها و گفت­وگوهاي دوجانبه که نهادها يا مراکز کلان­تر تصميم­گيري نيز در آن مشارکت داشته باشند، گام­هاي استوارتري در راستاي صيانت از ميراث فرهنگي کشور بردارد. لذا مصراً از مراکز تصميم­گيري کشور (همچون مجلس محترم شوراي اسلامي، قوة محترم قضاييه، سازمان محترم بازرسي کشور و...) خواستاريم که بر عملکرد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور به طور کلي و خصوصاً در زمينه انتصاب افراد غير مرتبط و غير کارشناس و عملکرد شماري از مديراني که آسيب­هاي بسيار جدي به ميراث، تاريخ و فرهنگ ايران­زمين وارد آورده­اند (همچون مديريت پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان)، نظارت نمايند و نتيجه آن را به اطلاع عموم برسانند.
 
4-      دور از انتظار است که مواضع نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نسبت به سازمان ميراث فرهنگي کشور انفعالي و واکنشي است. گاه به دلايلي، حکم به ادغام و تلفيق آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داده­اند و گاه از ادغام آن با ساير سازمان­ها سخن گفته­اند. متأسفانه هيچ نوع بررسي درستي هم از نتايج زيانبار ادغام «سازمان ميراث فرهنگي» با «سازمان ايرانگردي و جهانگردي» به عمل نيامده است؛ ادغامي که نه تنها به پيشرفت محسوس هيچ يک از اين دو سازمان منتهي نشده، بلکه در مورد وضعيت ميراث فرهنگي کشور نتايج زيانباري هم به همراه داشته است.  
 
 
دانشجويان باستان­شناسي مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتراي دانشگاه­هاي تهران، تربيت مدرس،
زاهدان، گلستان، محمودآباد، دزفول، شوشتر، اصفهان، محقق اردبيلي، مرودشت
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید