۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

شش محوطه تاريخي و طبيعي ديگر به فهرست يونسكو اضافه شدند

شش محوطه تاريخي و طبيعي از كشورهاي مختلف جهان به فهرست ميراث جهاني سازمان يونسكو اضافه شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ساعات پاياني جلسه يكشنبه كميته ميراث جهاني سازمان يونسكو، شش محوطه تاريخي و طبيعي از كشورهاي فرانسه، ويتنام، مكزيك، برزيل و چين به فهرست اين سازمان اضافه شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، قلعه امپراطوري تانگ لانگ در شهر هانوي كشور ويتنام، ميدان سائو فرانسيسكو در شهر سائو كريستووائو برزيل، منطقه طبيعي دانكسيا چين، جاده تاريخي تيررا آدنترو و مجموعه غارهاي اوآكساكا كشور مكزيك و در نهايت جزيره زيباي ريونيون فرانسه در اقيانوس هند در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيدند.
در روزهاي گذشته نيز سازمان يونسكو، بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي و بازار تبريز از ايران، يك آزمايشگاه هسته‌يي در جزاير مارشال، مجموعه‌اي شامل 11ميراث تاريخي استراليا، مجموعه‌اي بناهاي تاريخي دنگفنگ چين و دهکده‌هاي تاريخي مناطق جنوبي کره جنوبي را در فهرست ميراث جهاني خود ثبت كرد.
در اين راستا سازمان يونسكو مجموعه‌ي بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي كه پس از وفات شيخ صفي در سال 735 هجري قمري توسط فرزندش ـ صدرالدين موسي ـ در اردبيل پايه‌گذاري شد و در دوره‌ي شاه‌عباس نيز تكميل و تزيين شده، بازار تبريز يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي سرپوشيده‌ي جهان و از شاه‌کارهاي معماري ايراني، پارك دريايي هاوايي كشور آمريكا را كه زيستگاه گونه‌هاي مختلف گياهي و دريايي بوده، محوطه‌ي تاريخي بيكيني آتول در جمهوري جزاير مارشال را كه در فاصله سال‌هاي 1946 تا 1954 آزمايشگاه بمب‌هاي هسته‌يي با قدرتي 7000 برابر بمب منفجر‌شده در هيروشيما بوده، مجموعه‌اي شامل 11ميراث تاريخي استراليا شامل جزيره کوکاتو سيدني، سه جزيره در منطقه نيوساوث ولز، چهار منطقه تاريخي در تاسماني به نام‌هاي بندر آرتور، زندان فرمانتال در غرب استراليا و منطقه تاريخي کينگستون و آرتوس در جزيره نورفولک ، بناهاي تاريخي دنگفنگ در مرکز استان هنان چين كه مجموعه‌ معماري‌هاي باستاني شامل 13 منطقه و بناي باستاني همچون معبد شائولين،‌ آکادمي سونگيانگ، برج‌هاي تائيشي،‌ شائوشي وکيمو و پاگوداي معبد سونگيو در کوهستان سانگشان و منطقه‌اي در پايتخت سلسله ژيا را شامل شده و درون و در اطراف اين کوهستان در استان هنان قرار دارند و دهکده‌هاي تاريخي مناطق جنوبي کره جنوبي با قدمتي چندهزارساله را به فهرست ميراث جهاني افزود.
هم‌چنين كشور‌هاي اردن، فلسطين و رژيم صهيونيستي نيز برنامه‌ي مشتركي را براي حفاظت از بخش تاريخي شهر بيت‌المقدس تسليم كميته‌ي ميراث جهاني سازمان يونسكو كردند.
روز جمعه نيز پارک ملي سرخ‌پوستان آمريكا و بخش طبيعي ارتفاعات بلند مرکزي سريلانکا در فهرست ميراث جهاني ثبت شدند.
در همين روز نيز كميته‌ي ميراث جهاني سازمان يونسكو دو محوطه‌ي طبيعي را در فهرست ميراث جهاني در خطر خود قرار داد.
در اين راستا، پارك ملي اورگليدس در منطقه‌ي فلوريدا كشور آمريكا را به‌دليل كاهش شديد منابع آبي براي استفاده در شهرها كه به خطر افتادن حيات 20 گونه نادر گياهي و جانوري را در پي داشته و هم‌چنين جنگ‌هاي باراني آتسينانانا كشور ماداگاسكار به‌دليل قطع غيرقانوني درختان كه حيات سمور‌هاي مشهور اين جنگ‌ها را به خطر انداخته در فهرست ميراث جهاني در خطر خود قرار داد.
اين كميته همچنين تصميم گرفت تا فرصت جديدي به مسؤولان فرهنگي كشور تركيه براي حفاظت از شهر تاريخي استانبول اعطا كند تا بدين‌وسيله بخش تاريخي استانبول در فهرست ميراث جهاني در خطر اين سازمان قرار نگيرد.
در اين راستا سازمان يونسكو خواستار توجه بيشتر دولت تركيه به شرايط نامساعد بقاياي شهر تاريخي استانبول شده و همچنين خواستار توقف پروژه احداث پل براي خط مترو استانبول در منطقه مرمر نيز شده است.
كميته‌ي ميراث جهاني سازمان يونسكو روز پنجشنبه نيز كليساي كاتوليك باگراتي كشور گرجستان را به‌دليل نگراني‌ها درباره‌ي شيوه‌ي مرمت اين اثر تاريخي در فهرست ميراث جهاني در خطر خود قرار داد.
چند روز قبل نيز اعلام شد كه احتمالا شهر تاريخي چان چان كشور پرو كه در حال حاضر در فهرست ميراث جهاني در خطر اين سازمان قرار دارد از اين فهرست حذف خواهد شد.
اين در حالي است كه از سال‌ها قبل اين شهر تاريخي خشتي در شرايط بدي بوده و كارشناسان بارها نسبت به شرايط ناگوار آن هشدار داده‌اند.
شهر تاريخي چان‌چان در كشور پرو كه سال‌ها پايتخت يكي از تمدن‌هاي آمريكاي جنوبي بوده، ‌به‌دليل تخريب و فرسايش بناهاي شني آن براثر تغييرات شديد آب و هوايي در فهرست ميراث جهاني در خطر يونسكو قرار گرفته است.
طبق يافته‌هاي محققان، قلمرو پادشاهي چيمو به پايتختي چان‌چان در كشور پرو به قرن پانزدهم ميلادي، چند سال پيش از سقوط امپراطوري اينكاها تعلق دارد.
چان‌چان نقشه‌ي شهري پيشرفته را داشته است و بزرگ‌ترين شهر قاره‌ي آمريكا پيش از ورود كريستف كلمب به اين قاره محسوب مي‌شود. اين شهر، از نظر ساختار شهري بسيار پيشرفته بوده و براساس رويكرد سياسي و اجتماعي آن سال‌ها به نه قسمت تقسيم مي‌شده است.
شهر تاريخي چان‌چان در سال 1986 ميلادي در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد و همان سال، در فهرست ميراث جهاني در خطر نيز قرار گرفت. از آنجا كه اين شهر تاريخي از خشت خام بنا شده است، به‌دليل تغييرات شرايط آب و هوايي مانند باد و باران، دچار فرسايش و تخريب فراوان شده است.
پس از ثبت چان‌چان در فهرست ميراث جهاني در خطر يونسكو، هياتي از طرف يونسكو براي بررسي ميزان آسيب‌هاي وارده به شهر باستاني چان‌چان به كشور پرو سفر كرد و مشاهد‌ه‌هاي خود را در قالب گزارشي به اجلاس هفدهم يونسكو كه در همان سال برگزار شد، ارايه كرد.
اين در حالي است كه ايرينا بوكووا، دبيركل يونسكو، در مراسم افتتاح سي‌وچهارمين نشست كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو با اشاره به اين‌كه شهر تاريخي پورتوپرنس ـ پايتخت كشور هاييتي ـ يكي از محوطه‌هايي بود كه در طول سال گذشته براثر زلزله آسيب ديد، گفت كه يكي از وظايف كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو معرفي مشكلات طبيعي است كه ميراث جهاني را در دنيا تهديد مي‌كند.
وزير فرهنگ برزيل نيز كه رياست كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو را برعهده دارد، برجسته بودن و توازن را شاخص‌هاي تعيين ميراث جهاني از سوي سازمان يونسكو اعلام كرد.
امسال در نشست كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو، پرونده‌هاي 30 نامزد انتخابي براي ثبت در فهرست ميراث جهاني در كشور برزيل و شهر برازيليا بررسي مي‌شود. برخي پرونده‌هاي ارائه‌شده براي ثبت جهاني شامل آزمايشگاه داروين در انگليس، صخره‌نگاره‌هاي دوره‌ي پارينه‌سنگي مشترك بين اسپانيا و پرتغال، بناهاي تاريخي منطقه‌ي دنگفنگ چين، منطقه‌ي حفاظت‌شده‌ي گورونگورو در تانزانيا و ميدان سائوفرانسيسكو در برزيل است.
كميته‌ي ميراث جهاني هم‌چنين شرايط 31 اثر جهاني تاريخي يا طبيعي را كه احتمال ورود آن‌ها به فهرست ميراث جهاني در خطر وجود دارد، بررسي مي‌كند.
اكنون 49 درصد آثار ثبت‌شده در فهرست يونسكو در اروپا و منطقه‌ي آمريكاي شمالي است و فقط 14 درصد آثار ثبت جهاني در منطقه‌ي آمريكاي جنوبي و حوزه‌ي كاراييب قرار درد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید