۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

باشگاه‌های بوندس‌لیگا می‌خواهند به سبک تیم ملی اسپانیا بازی کنند

بهمن فروتن:
باشگاه‌های بوندس‌لیگا می‌خواهند به سبک تیم ملی اسپانیا بازی کنند

 

به اعتقاد بهمن فروتن، لیگ‌های پس از جام جهانی همواره ضعیف هستند، زیرا بازیکنان فرصتی برای تجدید قوا نداشته‌اند. به نظر او بازی تیم‌های آلمانی در لیگ پیش رو، به احتمال تحت تأثیر بازی اسپانیا در جام جهانی خواهد بود.

 

دویچه وله: آقای فروتن چه انتظاراتی از فصل جدید (۲۰۱۰ -۲۰۱۱) فوتبال بوندس‌لیگای آلمان دارید؟
بهمن فروتن: باید بگویم که در طول این سالیان سال که من بوندس‌لیگا را دنبال کردم، همیشه بعد از جام جهانی فصل بوندس‌لیگا فصل خوبی نبوده است. برای این‌که تیم‌های بوندس‌لیگا اکثراً از بازیکنان ملی همه‌ی کشورها تشکیل شده؛ همه کشورهایی که در جام جهانی شرکت کردند. سال‌هایی که جام جهانی است، برای فوتبالیست‌ها دوی ماراتن است: فصل‌شان را تمام می‌کنند، جام حذفی را تمام می‌کنند، به‌خصوص بازیکنان ملی در تیم‌های خوب هستند که در جام‌های اروپا هم شرکت دارند. این بازیکنان زمانی که باید استراحت کنند، یک اردو یک‌ماهه برای تیم‌های ملی‌شان برگزار می‌کنند و بعد هم سه-چهار هفته درگیر مسابقات جام جهانی هستند. بایرن هشت‌ـ نه بازیکن بیش‌تر در شروع تمرینات‌شان نبود. از همه بیش‌تر بازیکن ملی داشت. این تأثیر می‌گذارد در روند کیفی لیگای برتر اروپا.

در فصل جدید فوتبال بوندس‌لیگا از توپ جدید، موسوم به "کارخانه‌ی گلزنی" استفاده می‌شود؛ توپی که در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی نیز از آن استفاد شد. به عقیده‌ی کارشناسان مسیر پرواز این توپ قابل محاسبه نیست. شما در رابطه با توپ جدید در فوتبال باشگاهی آلمان چه نظری دارید؟
ما در تیم خودمان با توپ‌های دیگر بازی می‌کنیم که آن‌ها هم توپ‌های خوبی هستند. ولی من گفتم که چند تا از توپ‌های جدید را تهیه کنند، چون خود من خیلی این توپ را پسندیدم. توپی است که احتیاج به مهارت زیادی دارد و من معتقدم وقتی اسپانیایی‌ها با این توپ قهرمان جهان می‌شوند، نباید بهانه گرفت که این توپ، توپ خوبی نیست. در فوتبال مدرن شما باید توانایی فیزیکی داشته باشید، توانایی روانی داشته باشید، باید مهارت‌های فنی و تاکتیکی داشته باشید و من فکر می‌کنم این توپ جدید وسیله‌‌ای شده که بازیکنان مهارت‌شان را بالاتر ببرند و طبیعی است وقتی بازیکنان مهارت‌های فنی‌شان را بالاتر ببرند، بازی هم قشنگ‌تر می‌شود.
آقای فروتن باشگاه‌های بوندس‌لیگایی در مقایسه با باشگاه‌های دیگر لیگ‌های تراز اول دنیا، مانند لیگ‌های برتر انگیس، اسپانیا یا سری "A" ایتالیا، از ساختار مالی نسبتاً سالمی برخوردارند و به ندرت دچار ورشکستگی و مشکلات کمرشکن مالی می‌شوند. به نظر شما این مسئله چه دلایلی دارد؟
من فقط می‌توانم بگویم که در آلمان معقولانه‌تر از هر کشور دیگری در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌شود. ولخرجی‌های بی‌مورد در آلمان اتفاق نمی‌افتد. وقتی بایرن مونیخ با ۲۵ میلیون یورو آرین روبن را می‌خرد، بحث عظیمی درمی‌گیرد که آیا این کار درست بوده یا نه. در آلمان از طرف جامعه روی سرمایه‌گذاری در فوتبال کنترلی وجود دارد که به نفع فوتبال است. کنترل از همه طرف. یعنی خود جامعه فوتبال هم ریخت‌وپاش و بی‌انضباطی مالی را نمی‌پسندد و من فکر می‌کنم در کشور ما هم اگر مدلی از سرمایه‌گذاری در فوتبال آلمان پیاده شود، می‌توانیم موفق‌تر باشیم.
به نظر شما این فوتبال تهاجمی، دلنشین، معقول و جوان‌گرای تیم ملی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۰، تا چه مقدار می‌تواند فصل جدید بوندس‌لیگا را تحت تأثیر قرار دهد؟
من فکر نمی‌کنم که تیم ملی آلمان بوندس‌لیگا را تحت تأثیر بگیرد، بلکه خیلی تیم‌ها در آلمان می‌خواهند "اسپانیایی" بازی کنند. من باید تبریک بگویم به فوتبال آلمان؛ تبریک به این دلیل که آن‌ها می‌خواهند فوتبال مدرن بازی کنند. آنها پیش‌تر این فوتبال مدرن را دست‌وپا شکسته بازی کردند، برای این‌که فوتبال مدرن را باید در سنین جوانی یاد گرفت. من انتقاد خیلی بزرگی به فوتبال آلمان دارم، چون در رده‌ی تیم‌های پایه فوتبال مدرن زیاد به‌کار گرفته نمی‌شود. به همین دلیل است که می‌بینیم بازیکنان جوان آلمانی چه‌قدر زحمت می‌کشیدند که تا جایی که ممکن است، فوتبال را مدرن بازی کنند. به همین دلیل هم به آنها تبریک می‌گویم.
چه پیش‌بینی‌ای برای پایان فصل جدید فوتبال بوندس‌لیگای آلمان می‌کنید؟ چه تیم‌هایی را در صدر جدول می‌بینید، چه تیمی قهرمان خواهد شد، و چه تیم‌هایی در معرض سقوط به بوندس‌لیگای دو قرار خواهند گرفت؟
نورنبرگ همیشه یکی از تیم‌های پایین جدول بوده؛ حالا بعضی وقت‌ها به گونه‌ای خود را نجات داده، اما این فصل باز هم به نظر من نورنبرگ مشکل پیدا خواهد کرد. به نظر من فرایبورگ هم امکان دارد که به مشکل برخورد. ولی پیش‌بینی بالای جدول سخت است؛ هفت-هشت تیم برای بالاها کاندید شده‌اند. بایرن مونیخ به نظر من فصل گذشته، در ابتدای فصل، برای این‌که فوتبال مدرن بازی کند، به مشکلات زیادی برخورد. ولی این تیم آمد قهرمان آلمان شد، جام اصلی را برد و به فینال چمپینزلیگ رسید. ولی این فصل به دلیل جام جهانی که گفتم، به احتمال زیاد بایرن مونیخ در ابتدا به مشکل برمی‌خورد. شالکه با آمدن رائول انگیزه‌ی خیلی زیادی پیدا کرده. من فکر می‌کنم که رائول بزرگترین نامی باشد که تا به حال در فوتبال آلمان آمده و این بازیکن می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد. لورکوزن می‌تواند، هامبورگ می‌تواند. در این فصل پیش‌بینی خیلی مشکل است. همیشه بعد از جام جهانی باید بازی‌ها را از هفته‌ی دهم‌ـ دوازدهم بررسی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید