درآمد میلیونی تیمهای بوندسلیگا از محل تبلیغات
پدر تبلیغات ورزشی در بوندسلیگا فردی به نام گونتر ماست (Günter Mast) است؛ یک کارخانهدار آلمانی که محصولات خود را برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ بر روی پیراهن تیم آینتراخت براونشوایگ (سال ۲۰۱۰ در لیگ دسته ۳) تبلیغ کرد. او در مقابل، ۹۰ هزار مارک آلمان (حدود ۴۵ هزار یورو) به تیم مورد علاقهاش پرداخت.
پیراهنهای تیم بایرن مونیخ، پرافتخارترین و ثروتمندترین تیم بوندسلیگای آلمان، گرانترین سطوح تبلیغاتی متحرک در مستطیل سبز، در لیگ دستهی برتر ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ این کشور هستند. حامی اصلی این تیم شرکت مخابراتی تلهکوم (Telekom) آلمان است که در سال تا ۲۵ میلیون یورو میپردازد تا بازیکنان بایرن مونیخ با نام و نشان این شرکت بر روی پیراهنشان در زمین بدوند. این قرارداد تا سال ۲۰۱۳ اعتبار دارد.

جایگاه یک تیم در جدول ردهبندی، محبوبیت باشگاه و میزان حضور در تلویزیون، از مواردی هستند که هزینهی تبلیغ را تعیین میکنند. اگر تیمی در عرصههای بینالمللی هم حاضر شود، هزینههای تبلیغ با شیب تندی افزایش مییابند.
پس از بایرن مونیخ تیم ولفزبورگ قرار دارد که در هر فصل ۲۰ میلیون یورو از شرکت خودروسازی فولکسواگن دریافت میکند. مدت این قرارداد نامحدود است. شالکه ۰۴، نایبقهرمان فصل ۲۰۰۹ - ۲۰۱۰ هم با دریافت ۱۵ میلیون یورو در هر فصل از شرکت گازپروم روسیه، در مکان سوم قرار دارد.

۱۸ تیم حاضر در بوندسلیگا در فصل ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ در مجموع ۳/ ۱۳۷ میلیون یورو از محل تبلیغات بر روی لباسهایشان کسب میکنند. البته بسیاری از اعداد و ارقام مجموعه بر پایهی حدس و گمان منتشر شدهاند، زیرا بسیاری از تیمها و حامیان مالیشان علاقهای به اعلام رسمی مبلغ قراردادهای تبلیغاتی ندارند. درآمد بوندسلیگاییها در مقایسه با فصل گذشته ۹ میلیون یورو افزایش دارد. این در حالی است که این تیمها در سال ۲۰۰۹ در مقایسه با ۲۰۰۸ حدود چهارده میلیون یورو بیشتر درآمد تبلیغاتی داشتند.
تبلیغ پر حاشیهی تازهوارد

حال بحثها بالا گرفته که یکی از برنامههای رادیو-تلویزیون دولتی، مالیات شهروندان را صرف تبلیغ بر روی پیراهن یک تیم فوتبال میکند. این کار ظاهرا بدون هماهنگی با مسئولان شبکهی یادشده صورت گرفته و به همین دلیل با مانع مواجه شد. در نهایت نشان شبکهی یک تلویزیون آلمان از روی پیراهنها حذف و تنها شعار برنامهی مورد نظر بر روی پیراهن تیم سنپاولی نقش بست. قرارداد این تبلیغ تا سال ۲۰۱۳ معتبر خواهد بود.
فهرست تیمهای بوندسلیگا، بر اساس میزان درآمد تبلیغاتی
تیم حامی مالی مدت قرارداد مبلغ (میلیون یورو)
بایرن مونیخ شرکت تلهکوم ۲۰۱۳ ۲۵
ولفزبورگ فولکسواگن نامحدود ۲۰
شالکه ۰۴ گازپروم ۲۰۱۲ ۱۵
بوروسیا دورتموند شرکت اوونیک ۲۰۱۱ ۱۲
وردربرمن تارگو بانک ۲۰۱۱ ۱۰
هامبورگ شرکت هواپیمایی امارات ۲۰۱۲ ۵/ ۷
بایر لورکوزن تلدافکس ۲۰۱۳ ۶
اشتوتگارت محصولات لبنی گاتسی ۲۰۱۲ ۶
آینتراخت فراپورت ۲۰۱۱ ۵
مونشنگلادباخ پستبانک ۲۰۱۱ ۵/ ۴
کلن کنسرن بازرگانی رِوِ ۲۰۱۱ ۴
هانوفر ۹۶ خدمات گردشگری توئی ۲۰۱۱ ۴
نورنبرگ شرکت آرِوا ۲۰۱۱ ۸/ ۳
کایزرزلاوترن محصولات پزشکی تایس ۲۰۱۲ ۵/ ۳
سنپاولی یک برنامهی بختآزمایی ۲۰۱۲ ۲/ ۳
ماینتس کنسرن اِنتِوا ۲۰۱۲ ۸/ ۲
هوفنهایم مجلهی تلویزیون دیجیتال ۲۰۱۱ ۵/ ۲
فرایبورگ فرآوردههای دامی اِرمان ۲۰۱۲ ۵/ ۲
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر