۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

وردربرمن: ثابت‌قدم به سوی موفقیت

وردربرمن: ثابت‌قدم به سوی موفقیت

 

نبض فوتبال در باشگاه وردربرمن هنوز اندکی متفاوت می‌زند. شعار این باشگاه همواره این بوده که قدرت واقعی در حفظ آرامش نهفته است و نه در هرج‌ومرج. اما آیا این دستورالعمل در فصل جدید (۲۰۱۰/۲۰۱۱) هم کارگر خواهد افتاد؟

 

نام باشگاه: وردر برمن (ایالت-شهر برمن)
زمان تأسیس: ۴ فوریه ۱۸۹۹
ورزشگاه اختصاصی: استادیوم "وزر" (Weser)/ ظرفیت: ۴۲ هزار و ۱۰۰ نفر
رئیس باشگاه: کلاوس دیتر فیشر
تعداد اعضا: ۳۹ هزار نفر (تا ژوئن ۲۰۱۰)
رنگ باشگاه: سبز - سفید
مربی کنونی: توماس شاف
مهم‌ترین حامی مالی: مؤسسه مالی "Citibank" از سل ۲۰۰۶
اگر تیم وردربرمن فصلی از لیگ برتر را بدون کسب عنوان به پایان ببرد، مسلما فاجعه‌ای رخ نداده، اما انتظارها از این تیم روز به روز افزایش یافته و در چنین شرایطی قهرمانی لیگ دسته اول فوتبال آلمان یا جام حذفی می‌تواند هواداران را اندکی آرام کند.
۴ چهره‌ی فوتبالی با ریشه‌ی "وردر برمنی" وجود دارند که نام‌شان در تاریخ این باشگاه شمال آلمانی ماندگار شده است؛ چهره‌های که در بزرگ‌ترین موفقیت این باشگاه یعنی تصاحب جام جامداران اروپا در سال ۱۹۹۲ شرکت داشتند: اتو رهاگل، ویلی لِمکه، توماس شاف (مربی کنونی تیم) و کلاوس آلوفس.
سال‌های پر از موفقیت
ورزشگاه Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  ورزشگاه "وِزِر" در شهر برمن آلمانششم مه ۱۹۹۲ برمن در دیدار فینال جام یادشده، با ۲ گل آ اس موناکو را در لیسبون پرتغال شکست داد. توماس شاف و کلاوس آلوفس در ترکیب تیم بودند، اتو رهاگل به‌عنوان مربی در کنار خط طولی ایستاده بود و ویلی لِمکه هم مدیر تیم بود.
غیر از ره‌هاگل، دیگران هنوز (۲۰۱۰) در باشگاه وردربرمن حضور دارند. رهاگل ملقب به "پادشاه اتو" در سال ۱۹۹۵ و پس از ۱۴ سال مربی‌گری از وردربرمن جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست. او در هیچ تیمی به اندازه‌ی برمن نماند. او خود می‌گوید: «تجربه‌ی برمن داستانی تکرارنشدنی در کانون زندگی من است. چنین چیزی را نمی‌توان دو بار تجربه کرد.»
میانه‌نشینی و تلاش برای فرار از سقوط
با رفتن رهاگل موفقیت هم از تیم وردربرمن رفت. ۴ مربی در ۴ سال پس از آن کوشیدند، اما هیچ‌کدام موفقیت "پادشاه اتو" را کسب نکردند. حتی فلیکس ماگات که تیم جوان شالکه را در فصل گذشته نایب‌قهرمان آلمان کرد، ده سال پیش از آن با تیم برمن به ورطه‌ی سقوط به دسته‌ی پایین‌تر افتاد و سرانجام تسلیم شد. تا این‌که در آخرین سال از قرن بیستم، توماس شاف، مربی آن زمان تیم آماتورهای برمن، از راه رسید؛ اتفاقی کمی غریب.
ویلی لِمکه، مدیر باشگاه، اما معتقد بود که گام منطقی‌ای برداشته است: «او از همه چیز آگاه است؛ از کرم اصلاح صورت بازیکنان تا شیوه‌ی بازی آنها را به خوبی می‌شناسد؛ زبان آلمانی هم می‌داند. او تنها گزینه‌ای بود که می‌توانست بلافاصله به کار گرفته شود، زیرا بر همه چیز اشراف داشت.»
شاف در راه تبدیل به ره‌هاگل دوم
توماس شاف، مربی کنونی تیم وردربرمنBildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  توماس شاف، مربی کنونی تیم وردربرمننسخه‌ای که واقعا درمان کرد: شاف آمد، نظارت کرد و پیشرفت حاصل شد. او نه‌تنها تیم را در دسته‌ی اول نگهداشت، بلکه جام حذفی را هم برد. در سال ۲۰۰۴ نه‌تنها جام حذفی، که جام قهرمانی باشگاه‌های آلمان هم به ویترین افتخارات تیم وردربرمن آمد.
این تیم تا کنون روی ۴ بار قهرمان بوندس‌لیگا شده، ۶ جام حذفی را به خانه برده و چند بار در لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا حاضر بوده است. این تیم پیروزی‌های یادشده را تا حد زیادی مدیون ثبات دست‌اندرکاران باشگاه است. شاف اکنون یازدهمین سال مربی‌گری خود در وردربرمن را تجربه می‌کند. او خود در سخنانش از آینده‌ی دور نمی‌گوید: «برای من مهم اتفاقی‌ست که در ۳ یا ۴ سال آینده رخ می‌دهد نه چیزی که بعدها پیش می‌آید.»
شاف قصد دارد به کمک تیم و کلاوس آلوفس، مدیر اجرایی باشگاه، جایگاه وردربرمن را در میان بهترین تیم‌ها، و ترجیحا میان ۳ تیم برتر لیگ، تثبیت کند.
ترکیب بهترین گزینه است
وردربرمن هم‌چنان به خط فکری خود پایبند است: تیم باید متشکل از بازیکنان باتجربه در یک‌سو و جوانان جویای نام در سوی دیگر باشد. مارکو آرناتویچ اتریشی و فلیکس کروس از جمله استعدادهای جوان تیم هستند. آنان می‌توانند در وردربرمن با آرامش رشد کنند. مارکو مارین و مسعود اوزیل نیز از دل همین مکتب سر بر آورده‌اند.
توماس شاف تلاش خود را خواهد کرد تا فصل جدید هم محملی برای شکوفایی استعدادهای جدید باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید