۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

از 17 تا 19 آبان برپا مي‌شود: كنگره‌ي بين‌المللي شمس‌ با حضور 150 مولو‌ي‌پژوه و شمس‌شناس

كنگره‌ي بين‌المللي «شمس تبريزي» امسال با حضور بيش از 150 نفر از مولوي‌شناسان و شمس‌شناسان داخلي و خارجي در اروميه و خوي برگزار مي‌شود.
ابراهيم فتح‌اللهي - معاون سياسي و اجتماعي استانداري آذربايجان غربي و رييس كنگره‌ي بين‌المللي شمس تبريزي - با اعلام اين خبر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: مراسم رسمي افتتاحيه‌ي كنگره‌ي شمس تبريزي 17 آبان‌ماه در اروميه برگزار مي‌شود.
او در ادامه عنوان كرد: بخش علمي كنگره نيز به مدت دو روز در دانشگاه‌هاي اروميه و خوي با حضور بيش از 50 نفر از مولوي‌شناسان و شمس‌شناسان برجسته‌ي خارجي از 15 كشور دنيا برگزار مي‌شود.
رييس كنگره‌ي بين‌المللي شمس تبريزي حضور اسين چلبي - بيست‌ودومين نواده‌ي مولانا - و هيأت علمي - فرهنگي عالي‌رتبه‌ي همراه و مولوي‌پژوهان و شمس‌پژوهان برجسته‌ي خارج از كشور را از ويژگي‌هاي مهم كنگره‌ي امسال عنوان كرد.
فتح‌اللهي ادامه داد: بخش هنري كنگره‌ي بين‌المللي شمس تبريزي نيز 19 آبان‌ماه با حضور استادان برجسته‌ي هنري كشور از جمله غلامحسين اميرخاني، بختياري، كرمعلي شيرازي، حسين‌نژاد، كابلي، حيدري، محمد‌ سرير، فروهري و چهره‌هاي مطرح سينمايي در خوي برگزار مي‌شود كه آثار هنري از استاداني نظير اميرخاني و فرشچيان در بخش هنري كنگره رونمايي مي‌شود.
او رونمايي از تمبر يادبود پيوند مقبره‌ي شمس تبريزي و مقبره‌ي حافظ شيرازي و فرش دست‌باف با موضوع پيوند شمس و حافظ را كه توسط استادان چيره‌دست كشور بافته شده است، از ويژه‌برنامه‌هاي كنگره‌ي امسال شمس تبريزي عنوان كرد.
رييس كنگره‌ي بين‌المللي شمس تبريزي افزود: نمايشگاه خوشنويسي و نقاشي از آثار استادان مطرح خوشنويسي و نقاشي كشور نيز 15 آبان‌ماه در محل نمايشگاه اداره‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي خوي افتتاح مي‌شود.
فتح‌اللهي با بيان اين‌كه كنسرت يكي از استادان بزرگ آوازي كشور و جهان در محل مقبره‌ي شمس تبريزي برگزار مي‌شود، گفت: با حضور چهره‌هاي شاخص فرهنگي - هنري و 150 نفر از شمس‌پژوهان و مولوي‌شناسان داخلي و خارجي، اين كنسرت در محل مقبره‌ي شمس تبريزي برگزار مي‌شود.
او ادامه داد: مراسم اختتاميه‌ي كنگره نيز 19 آبان‌ماه در خوي با اهداي نشان برتر شمس تبريزي به چند نفر از مولوي‌شناسان و شمس‌شناسان برجسته‌ي كشور برگزار مي‌شود كه با سخنراني مسؤولان كشوري همراه خواهد بود.
او با بيان اين‌كه محوريت كنگره‌ي امسال شمس تبريزي، پيوند فرهنگي مقبره‌ي شمس در خوي و مقبره‌ي حافظ در شيراز است، اظهار كرد: اين پيوند در 20 مهرماه به صورت رسمي در حافظيه‌ي شيراز انجام شد و ادامه‌ي آن با حضور مسؤولان استان فارس در خوي انجام مي‌شود و برگزاري بيش از 100 برنامه‌ي فرهنگي - هنري از 20 مهرماه تا 20 آبان‌ماه از ويژه‌برنامه‌هاي ماه فرهنگي پيوند شمس و حافظ است.
رييس كنگره‌ي شمس تبريزي اظهار كرد: كنگره‌ي بين‌المللي شمس تبريزي امسال با توجه به ابعاد گسترده‌ي آن و حضور بسياري از شمس‌شناسان داخلي و خارجي، چهره‌هاي مطرح و برجسته‌ي فرهنگي كشور مي‌تواند نويد روزهاي فرهنگي و هنري خوشي را براي كشور به ارمغان آورد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید