۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

دست «كلوپاترا» چكش حراج مي‌خورد

دست «كلوپاترا» در حراجي در انگليس چكش حراج مي‌خورد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تا كمتر از سه هفته‌ي ديگر، يك دست موميايي شده كه برخي آن را متعلق به ملكه‌ي مشهور تمدن مصر باستان، «كلوپاترا» مي‌دانند در يك حراجي با قيمت پايه 1000 پوند در شهر نيوكاسل انگليس چكش حراج مي‌خورد.

به گزارش بي.بي.سي، دست موميايي شده در جعبه‌اي ساخته شده از چوب گياه «ماهون» قرار داشته و در كنار آن نيز يادداشتي وجود دارد كه در آن به تعلق اين دست به كلوپاترا اشاره شده، هرچند برخي از كارشناسان در تعلق دست موميايي شده به ملكه‌ي مشهور تمدن مصر باستان ترديد دارند.
در اين شرايط مسوولان «خانه حراج نيوكاسل» تاريخ حراج دست كلوپاترا هشتم دسامبر تعيين كرده‌اند، اين در حالي است كه از ماه ژوئن، 150 اثر تاريخي شامل وسائل شخصي كلوپاترا، آثار برجاي مانده از سال‌هاي حكومت وي و آثاري كه در مسير تحقق روياي كشف مقبره گمشده وي كشف شده‌اند، در انستيتو فرانكلين شهر فيلادلفيا آمريكا به نمايش در آمدند.
از آثار شاخص به نمايش درآمده مي‌توان به دو پاپيروس كه مطالبي توسط كلوپاترا روي آنها نوشته شده، مجسمه كلوپاترا، مجسمه پسر كلوپاترا و جواهرات كلوپاترا شامل گردنبند، دستبند و گوشواره اشاره كرد، اين در حالي است كه از قرنها قبل كشف مقبره كلوپاترا روياي باستانشناسان زيادي بوده است.
در اين راستا، باستانشناسان در آوريل سال گذشته ميلادي اعلام كردند كه در محوطه‌اي تاريخي در منطقه‌ي ابوسير در نزديكي مرز ليبي در شمال مصر، موفق به كشف يك صخره‌ي سنگي شدند كه براساس متون تاريخي مي‌تواند مقبره‌ي كلوپاترا و مارك آنتوني باشد كه مي‌تواند بزرگ‌ترين كشف باستان‌شناسي قرن لقب بگيرد.
طبق متون تاريخي، مقبره‌ي كلوپاترا و مارك آنتوني در منطقه‌ي اسكندريه و مشرف به درياي مديترانه است و گنجينه‌هاي ارزشمندي دارد اين در حالي است، كه تلاش‌ها براي كشف مقبره‌ي كلوپاترا از زمان تصرف مصر توسط ناپلئون بناپارت و حدود يك قرن پيش آغاز شده‌ است.
در ماه مي نيز يك تيم بين‌المللي از باستان‌شناسان در جريان كاوش‌هاي خود در اعماق سواحل منطقه اسكندريه كشور مصر، موفق به كشف بقاياي كاخ و مجموعه‌اي از معابد شدند كه در هزاران سال قبل، كلوپاترا از آنها فرمانروايي مي‌كرده و در 1600 سال قبل بر اثر زلزله و سونامي به زير آب رفته‌اند.
باستانشناسان بر اين باورند كه كشف مقبره‌ي كلوپاترا و مارك آنتوني ميتواند بزرگ‌ترين كشف تاريخي كشور مصر پس از كشف مقبره‌ي توتانخامون در سال 1922 ميلادي لقب بگيرد.
دكتر زاهي هاواس، دبيركل هيات آثار تاريخي مصر، نيز بر اين باور است كه با كشف مقبره‌ي كلئوپاترا و مارك آنتوني به بسياري از پرسش‌ها درباره‌ي اهرام ثلاثه و قدمت مجسمه‌ي ابوالهول كه برخي آن را يك شاهكار معماري 10هزار ساله مي‌دانند، پاسخ داده خواهد شد.
البته داستان زندگي كلوپاترا و مارك آنتوني، الهام‌بخش شاعران و نويسندگان زيادي در طول قرن‌هاي گذشته نيز بوده و تا به‌حال از زندگي اين دو، فيلم‌هاي زيادي ساخته شده و نمايش‌هاي زيادي نيز به روي صحنه رفته‌اند كه از آن جمله مي‌توان به فيلمي از زندگي كلوپاترا با بازي «اليزابت تايلور» در نقش كلوپاترا كه در سال 1963 روي پرده‌ي سينماها رفت، اشاره كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید