۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

بره موم، ماده‌اي براي درمان اگزما!

عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه، گفت: بره موم يکي از فرآورده‌هاي زنبور عسل است که زنبورها مواد اصلي تشکيل دهنده آن را از محيط خارج به کندو حمل مي‌کنند.
دکتر شهاب قاضي در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: بره موم، نوعي صمغ است که به وسيله گياهان و درختان مختلف در نقاط به خصوصي ترشح مي‌شود.زنبور آن را معمولا از روي درختاني مثل بيد، بيدمشک، آلبالو، آلو، شاه بلوط و ... جمع مي‌کند.
وي افزود: زنبور پس از جمع‌آوري بره موم آن را به همان طريقي که گرده گل را حمل مي‌کند به پاهاي عقب خود چسبانيده و به کندو مي‌آورد، در حقيقت بره موم موجود در کندو مخلوطي از مواد چسبناک است که زنبور آن را از روي درختان مختلف جمع آوري کرده است.
قاضي ادامه داد: زنبور از بره موم براي مسدود کردن سوراخ‌ها و درزهاي کندو با قطر کمتر از چهار ميليمتر استفاده مي‌کند، به علاوه با آن سرقاب‌ها را به کندو مي‌چسباند تا کاملا ثابت شده و از جايشان تکان نخورند، سوراخ پرواز را نيز به کمک بره موم به دلخواه خود کوچک و بزرگ مي‌کند.
عضو هيات علمي دانشگاه رازي کرمانشاه، اظهار داشت: بره موم اثر ميکروب کشي دارد و زنبور براي ضدعفوني کردن سلول‌ها، هر بار پس از اتمام رشد لاروها و خروج از سلول‌ها، جدار داخلي سلول‌ها را با يک قشر فوق‌العاده نازک از بره موم مي‌پوشاند، علاوه بر اين در پزشکي و داروسازي از بره موم محلولي مي‌سازند که در معالجه اگزما مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
قاضي در پايان خاطرنشان كرد: بره موم در سرما سخت و در گرما نرم و در حرارت 83 درجه سانتيگراد ذوب مي‌شود، ضمن اين‌که مزه‌اي تلخ با بويي شديد دارد و رنگش با گياهي که از روي آن جمع شده، ارتباط دارد و از زرد تا قرمز تيره نوسان پيدا مي‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید