۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

حراج آثار ايراني در «ساتبي»

آثاري از ايران در حراج آثاري از هنر اسلامي «ساتبي» به فروش رفتند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته در دومين روز حراج آثار تاريخي از هنر اسلامي در شعبه لندن موسسه حراجي «ساتبي»، دهها اثر تاريخي به مبلغي در حدود 18 ميليون پوند چكش حراج خوردند كه تعدادي از آنها به ايران تعلق داشتند.
به گزارش آرت ريلي، در حراج ديروز آثار هنري متعددي چكش حراج خوردند كه از آن جمله مي‌توان به يك قاليچه ايراني از دوره صفوي به مبلغ يك ميليون 161 هزار و 250 پوند، يك پارچ منقوش با اشعاري از حافظ و سعدي از دوره صفوي به مبلغ يك ميليون و 26 هزار و 850 پوند و نقاشي رنگ روغن يك زن قاجار كه احتمالا يكي از شاهزاده‌هاي دربار فتحعلي شاه بوده به مبلغ 959 هزار و 650 پوند اشاره كرد.
روز گذشته نيز آثاري از هنر اسلامي در شعبه لندن ساتبي چكش حراج خوردند كه از آن‌جمله مي‌توان به يك ظرف منقوش سفالي لعابي از دوره عباسي با قدمتي بيش از هزار سال به مبلغ 713 هزار و 250 پوند، يك نسخه‌ خطي تذهيب شده ايراني به مبلغ 601 هزار و 250 پوند با قدمتي نامعين و يك صفحه از يكي از قرآن‌هاي مشهور جهان موسوم به «قرآن آبي» با قدمتي در حدود 1100 سال به مبلغ 529 هزار 250 پوند اشاره كرد.
مؤسسه‌ي حراجي ساتبي در ماه آوريل نيز صدها اثر باقي‌مانده از هنر اسلامي را شامل نسخه‌هاي خطي، ظرف‌هاي سفالي منقوش، اشياي فلزي، سلاح، جواهرات و تابلوهاي نقاشي را در شعبه‌ي لندن خود به حراج گذاشت.
در اكتبر 2009 نيز قاليچه‌اي زيبا از كشور ايران كه در اواخر قرن 16 يا اوايل قرن 17 ميلادي، در سال‌هاي حكومت سلسله‌ي پادشاهي صفويه در ايران بافته شده است، به مبلغ دوميليون و 729هزار و 250 پوند در شعبه‌ي لندن مؤسسه‌ي حراجي ساتبي به فروش رسيد.
اين قاليچه‌ي ابريشمي كه نقوشي از پرندگان و گل‌هاي رنگي بر آن نقش بسته‌اند، در سال‌هاي حكومت شاه‌عباس به‌عنوان هديه‌اي ديپلماتيك در راستاي برقراري صلح بين ايران و دولت عثماني، به سلطان مراد سوم ـ امپراطور عثماني ـ هديه شد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید