۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

كشف مقبره‌اي عجيب از تمدن «اينكا» در «پرو»

مقبره‌اي عجيب از تمدن «اينكا» با شيوه‌ي خاص معماري در «پرو» كشف شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته، باستان‌شناسان كشور«پرو» در جريان كاوش‌هاي خود در منطقه پوئلبو آلتو (Puelbo Alto) در جنگل‌هاي كويلاپ (Kuelap) در جنوب اين كشور، موفق به كشف مقبره‌اي عجيب شدند كه تا به حال نمونه آن كشف نشده است.
به گزارش آنديانا، در اين مقبره آثار تاريخي متنوعي از جمله ظروف سراميكي زيبا كه در قرنها قبل به امپراطوريان تمدن «اينكا» هديه شده و تنها نمونه آن در شهر تاريخي سوسكو مشاهده شده، كشف شده‌اند.
اما مساله‌اي كه حيرت باستان‌شناسان را در پي داشته، ابعاد و شيوه‌ي خاص معماري اين بنا است كه تا به حال در هيچ محوطه‌ي تاريخي مشاهده نشده و آن را از ساير بقاياي بر جاي مانده از تمدن اينكا متمايز مي‌كند.
كمتر از يك هفته قبل نيز باستان‌شناساني كشور پرو در جريان كاوش‌هاي خود در محوطه‌ي تاريخي در شهر «ليما» پايتخت اين كشور موفق به كشف چهار موميايي با قدمتي در حدود 1150 سال شدند.
اين چهار موميايي كه در شرايط بسيار خوبي دارند، به دوران پيش از اينكاها تعلق داشته و در بقاياي مجموعه تاريخي مشهور «هوآكا پوكلانا» كشور پرو كشف شده‌اند.
طبق يافته‌هاي باستان‌شناسان چهارموميايي كشف شده به مردمان فرهنگ «واري» و يا فرهنگ «هوآري» كه در هزاران سال قبل در پرو فعلي مي‌زيسته‌اند و اطلاعات كمي درباره نحوه زندگي و آداب و رسوم آنها در دست است، تعلق دارند.
ماه گذشته نيز باستان‌شناسان كشور پرو در جريان كاوش‌هاي خود در مناطق جنگلي شمال اين كشور موفق به كشف دو معبد با قدمتي چهار هزار ساله شدند كه مي‌توان آنها را قديمي‌ترين معابد كشف شده در پرو لقب داد.
اين معابد با همكاري مردم محلي پيدا شده در كنار آنها استخوانهايي با قدمتي در حدود 800 سال متعلق به قربانيان نوعي مراسم مذهبي پيدا شده كه نشان مي‌دهد اين معابد حداقل تا قرن 12 ميلادي مورد استفاده بوده‌اند اين در حالي است كه محققان عقيده دارند كه كه معابد كشف شده به مردمان تمدن ناشناخته «براكاموروس» تعلق دارند كه در هزاران سال قبل در بخش‌هايي از جنگلهاي آمازون كه اكنون در پرو و اكوادور قرار دارند، زندگي مي‌كرده‌اند.
در حدود دو ماه قبل نيز باستان‌شناساني از كشور پرو در جريان كاوش‌هاي خود در حريم مقبره‌ي مشهور منطقه‌ي «سيپان» اين كشور موسوم به مقبره‌ي «حاكم بزرگ» موفق به كشف مقبره‌اي به يك نوجوان در عمق 16 متري شدند.
اين مقبره قدمتي 1600 ساله داشته و احتمالا به فرزند يكي از افراد قدرتمند تمدن ناشناخته‌ي «موچيكا» كشور پرو كه سال‌ها قبل حاكمان آن بر پرو فعلي حكم مي‌راندند، تعلق دارد.
براساس بررسي‌هاي محققان، جسد كشف شده به پسري 12 تا 14 ساله تعلق داشته و تاكنون در مقبره‌ي وي ديگر آثار تاريخي از جمله چهار خمره كه در هزاران سال قبل پر از غذا بوده‌اند، كشف شده‌اند.
در ماه جولاي نيز باستان‌شناسان كشور پرو در كاوش‌هاي خود در سواحل شمالي اين كشور موفق به كشف بقاياي ساختماني شدند كه در هزاران سال قبل از آن به عنوان سالن ويژه قرباني كردن انسان‌ها استفاده مي‌شده است.
اين قربانگاه كه راهرويي به طول 60 متر است، از يك قرن پيش از ميلاد مسيح (ع) تا قرن هشتم ميلادي توسط مردمان تمدن ناشناخته موچي كه كشاورز بوده اند، به عنوان محلي براي قرباني كردن زندانيان و يا اسيران جنگي در قالب رسوم مذهبي استفاده مي‌شده است.
در ماه ژوئن نيز باستان‌شناسان در جريان كاوش‌هاي خود در منطقه باستاني «لوآسا لاس وانتاناس» اين كشور شدند كه در 1200 سال قبل، به يكي از صاحب منصبان تمدن ناشناخته «سيكان» تعلق داشته است.
مقبره صاحب منصب تمدن سيكان در نزديكي مقبره يكي از پادشاهان اين تمدن قرار داشته و آثار تاريخي ارزشمندي از جمله نقاب ، جواهرآلات و وسايل خاكسپاري در آن كشف شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید