۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

زمان پایان عمر جهان اعلام شد

شمارش معکوس را آغاز کنید، از هم اکنون تا کمتر از 3.7 میلیارد سال دیگر عمر جهان به پایان خواهد رسید، تاریخی که به واسطه مطالعه ای جدید منتشر شده است.

به گزارش مهر، بر اساس گزارشی از یک مطالعه جدید، جهان و هر آنچه در آن وجود دارد با پایان یافتن طول عمر زمین یعنی کمتر از 3.7 میلیارد سال دیگر از بین خواهد رفت اما هنوز معلوم نیست چنین رویدادی چه زمانی رخ خواهد داد.

بر اساس فرضیه ای جهان در حدود 13.7 میلیارد سال پیش در پی پدیده انفجار بزرگ به وجود آمده و از آن پس با سرعتی فزاینده رو به گسترش گذاشته است. همچنین بر اساس مدلهای استاندارد کیهان شناسی، ممکن ترین سرنوشت برای جهان هستی این است که تا ابد گسترش پیدا کند.

اما تیمی از فیزیکدانان دانشگاه کالیفرنیا برکلی اعلام کردند محاسبات آنها نشان می دهد جهان روزی به پایان عمرش خواهد رسید. به گفته آنها در نظریه کیهان شناسی تورم کیهانی، مشکل محاسباتی وجود دارد.

تورم کیهانی مدل کوانتومی کیهانی است که در آن حبابهای متورم شونده ای به وجود می آیند، برخی از این حباب ها متورم تر شده و برای همیشه به این بزرگتر شدن ادامه می دهند و بقیه آنها متلاشی شده و ناپدید می شوند.

در واقع این حبابها که هر یک جهانی را به وجود می آورند، مانند حبابهای آب جوشان به سرعت به وجود آمده و متلاشی می شوند. محققان در بحث خود بر سر جهان متورم شونده ابدی معتقدند در چنین جهانی هر رویداد ممکنی تنها یک بار رخ نداده و در دفعات نامحدودی رخ دهد. چنین رفتاری پیش بینی وقوع هر یک از پدیده ها از قبیل احتمال وجود جهانی مانند جهان انسانها را غیرممکن خواهد کرد.

به گفته آنها در صورتی که تعداد بی نهایتی از ناظران در سرتاسر جهان در مسابقه بخت آزمایی برنده شوند بر چه اساسی می توان ادعا کرد احتمال برنده شدن در بخت آزمایی وجود ندارد؟

"رافائل بوسو" از دانشگاه کالیفرنیا به همراه تیمش تلاش کرد تعداد حباب هایی را که در زمانی تعیین شده به وجود آمده را به همراه تعداد ناظرانی که در هر یک از این حبابها وجود دارند تعیین کند اما مشکل محاسباتی اعلام شده، محاسبه این مقدار را غیر ممکن ساخت.

به گفته بوسو تنها راه جلوگیری از به وجود آمدن این معما ایجاد نقطه توقفی است که می تواند در معنی دار کردن این رویداد پیچیده کمک کند. با معرفی کردن این نقطه توقف که برای جهان همان نقطه پایان است، محققان احتمال پایان یافتن عمر جهان را طی 3.7 میلیارد سال دیگر 50 درصد اعلام کردند.

از سویی دیگر محققان دانشگاه ملی استرالیا معتقدند بوسو و تیمش با استدلالهای آماری به سادگی فاجعه ای خلق کرده اند. به گفته آنها بوسو در مطالعاتش مشکلات ساده محاسباتی را بسیار جدی گرفته است و به دلیل ناتوانی در حل آنها به این نتیجه رسیده که جهان باید به پایان برسد.
با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید