۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

واکنش‌ها به دیدار ایران و برزیل، اغراق درباره یک بازی دوستانه

واکنش‌ها به دیدار ایران و برزیل، اغراق درباره یک بازی دوستانه

 
 
 

با گذشت چند روز از اعلام خبر برگزاری بازی دوستانه بین تیم های ملی فوتبال ایران و برزیل در تاریخ پانزدهم ماه مهر، واکنش‌ها به انجام این بازی همچنان ادامه دارد.

 
هنوز فدراسیون فوتبال برزیل، خبر برگزاری بازی با ایران را تایید نکرده بود که در ایران، افراد و گروه‌های مختلف، خود را عامل برپایی این بازی دوستانه معرفی کردند. این در حالی است که همه ساله، صدها بازی دوستانه در روزهای فیفا برگزار می‌شود، بی آن که غیر از تاریخ برگزاری مسابقه و اظهارات فنی درباره آن، خبر دیگری درباره آن منتشر شود.

باید اذعان داشت که حضور برترین تیم های فوتبال جهان در کشورهای عربی، شرق آسیا و حتی مالزی و سنگاپور، امری عادی است که همه ساله بارها اتفاق می افتد.

وحید هاشمیان به نقد آن چه "ذوق زدگی از یک بازی دوستانه" می‌نامد، پرداخته است. ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران که سال‌ها در بوندس‌لیگای آلمان فعالیت داشته، به روزنامه خبر ورزشی گفته است: "چه عیبی دارد تیم ملی بعد از ۸۰ سال، یک بازی خوب هم انجام بدهد! متاسفم که این همه شاد هستیم و فکر می کنیم با همین بازی تمام ضعف‌هایمان پوشانده خواهد شد."

او همچنین به انتقاد از ضعف مدیران و عملکرد آن ها پرداخته. مسئله‌ای که به زعم هاشمیان، باعث می‌شود برگزاری چنین دیداری، تا این اندازه همه را ذوق‌زده و جو گیر کند!

دیدگاه‌هایی متفاوت

بدون تردید، رسانه‌ای ترین مدیر روابط بین‌الملل در جمع کشورهای عضو فیفا، عباس ترابیان از ایران است. او برای هر بازی تدارکاتی تیم ملی ایران، گفت‌وگوهای متعددی را با صداوسیما و خبرگزاری ها انجام می دهد. این قضیه در خصوص بازی با برزیل، به اوج رسید.

ابتدا خبرگزاری شین هوا از انجام این بازی خبر داد. رئيس کميته بين الملل فدراسيون فوتبال نیز گفت: اين يک شايعه کاملا بی اساس است. اما پس از تایید خبر در سایر رسانه‌های بین المللی، ترابیان نیز تغییر موضع داد.

ترابیان در توصیف نحوه ترتیب دادن این مسابقه، چنان به تشریح جزئیات پرداخت که گویی مشغول توصیف به ثمر نشستن یک پروژه عظیم عمرانی است.

جستجوی دو عبارت ترابیان+برزیل در سایت های جستجوگر نشان می دهد که او تقریباً با تمام خبرگزاری‌ها، گفتگوهای جداگانه ای درباره قطعی شدن بازی با برزیل انجام داده است. ترابیان در اظهاراتش، موفقیت‌های ایران در بازی های دوستانه مقابل چین و کره جنوبی را باعث ترغیب برزیلی ها به بازی با ایران عنوان کرده است. اما برخی کارشناسان فوتبال، استدلال ترابیان را غیر واقعی عنوان کرده‌اند.

خبرگزاری فارس، به نقل از خبرگزاری آژانسيكای برزیل نوشت، برگزاری اين بازی در ملاقات محمود احمدی ‌نژاد رييس جمهور ايران و لولا داسيلوا رييس جمهور برزيل مورد بحث و مذاكره قرار گرفت.

اما سایت اینترنتی جهان ورزش در این باره نوشت: خبر مربوط به خبرگزاری آژانسیا براسیل است نه آژانسیکا! ضمناً آن ها خبر را  به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی متعلق به جمهوری اسلامی ایران تنظیم کرده‌اند! به عبارتی دیگر، منبع مورد استفاده در خبرگزاری برزیلی، یک رسانه دولتی در ایران بوده است.


مسئول فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل نیز در گفت‌وگو با روزنامه خبر ورزشی، به تایید نقش این سفارتخانه در برگزاری این مسابقه پرداخت و گفت با فدراسیون های دو کشور نیز برای انجام این بازی همکاری کرده‌ایم. نقش سفارت ایران در برزیل، توسط هیچ یک از مسئولین فدراسیون فوتبال ایران تایید نشد.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران به خبرگزاری فارس گفت: اين ديدار پاسخ قاطعی بود به برخی كشورهای اروپایی كه حاضر نشدند با ايران بازی كنند و آن‌ها می ‌بينند كه امروز ايران مقابل بزرگترين تيم جهان قرار می‌‌گيرد.

این در حالی است که در روزهای فیفا، ده‌ها بازی ملی در سراسر جهان انجام می‌شود و تاکنون سابقه نداشته است که فدراسیون های ملی، نضج گرفتن یکی از این بازی ها را پاسخی آن هم ار نوع قاطع، به سایر فدراسیون های ملی بدانند.

فدراسیون فوتبال برزیل

در شرایطی که علی کفاشیان، مهدی تاج و عباس ترابیان مشغول انجام مصاحبه‌های تفصیلی درباره نحوه جلب رضایت برزیلی ها برای انجام این مسابقه دوستانه بودند، سخنگوی فدراسیون فوتبال برزیل گفت اساساً قراردادی بین این دو فدراسیون امضا نشده است. رودریگو پایوا گفت برزیل با ایران بازی می‌کند اما هنوز قراردادی بین دو فدراسیون به امضا نرسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید