۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

كشف دامن 5900 ساله در ارمنستان

دامن 5900 ساله ساخته شده از ني در «ارمنستان» كشف شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته باستان‌شناسان كشور ارمنستان در جريان كاوش‌هاي خود در مجموعه غارهاي تاريخي آرني در جنوب شرقي اين كشور موفق به كشف دامني ساخته شده از ني شدند كه مي‌توان آن را يكي از قديمي‌ترين پوشاك كشف شده در جهان لقب داد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين دامن با گذشت نزديك به 6000 سال از ساخت آن در شرايط خوبي بوده، اين در حالي است كه چند ماه قبل نيز قديمي‌ترين كفش جهان با قدمتي 5500 ساله در ارمنستان كشف شد.
در جولاي 2009 نيز باستان‌شناسان ارمنستاني، آفريقايي و ايرلندي در جريان كاوش‌هاي خود در غاري در جنوب شرقي ارمنستان موفق به كشف بقاياي قديمي‌ترين مغز انسان با قدمتي بيش از 5000 سال شدند.
غار محل كشف قديمي‌ترين مغز انسان در منطقه آرني كشور ارمنستان واقع شده و پروژه‌ي كاوش در آن از سال 2007 با حضور 26 باستان‌شناس از سه كشور آغاز شده است.
محققان جمجمه كشف‌شده را متعلق به انساني مي‌دانند كه در اوايل عصر برنز مي‌زيسته است. اين جمجمه در زمان كشف به همراه جمجمه دو انسان ديگر در اتاقي دفن شده بودند كه سن آن‌ها در زمان مرگ بين شش تا يازده سال برآورد شده است.
محققان همچنين علت اصلي سالم ماندن مغز انسان داخل جمجمه را هواي مرطوب داخل غار مي‌دانند كه باعث حفاظت از سلول‌هاي آن براي هزاران سال شده است.
در ژانويه همان سال نيزباستان‌شناسان در منطقه‌ي آرپا درجنوب غربي ارمنستان، بقاياي جمجمه‌هايي از انسان‌هاي نخستين را كشف كردند كه با گذشت نزديك به 6000 سال از مرگ آن‌ها، مغزشان هم‌چنان سالم است.
اين سه جمجمه به اسكلت سه دختر 12 تا 14 ساله متعلق‌اند كه در غاري در منطقه‌ي آرپا و در سه حفره دفن شده‌اند. نكته‌ي جالب توجه در اين ميان، مغز اين سه دختر است كه حتا رگ‌هاي سطح مغز آن‌ها، 5900 تا 6200 سال پس از مرگ‌شان قابل تشخيص است.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید