۱۳۸۹ مهر ۱۴, چهارشنبه

بخشي از بام مسجد تاريخي ماسوله فرو ريخت

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ بخشي از سقف مسجد تاريخي ماسوله که حدود 5 سال قبل مرمت شده بود تخريب شد. اين در حالي است که فصل بارندگي و سرما به زودي در اين شهر آغاز مي‌شود و خطري جدي اين مسجد تاريخي را تهديد مي‌کند.
 
به گزارش CHN طي سال‌هاي گذشته به دليل تاخير در مرمت و همچنين خالي شدن برخي خانه‌هاي تاريخي ماسوله، سقف بيش از 25 خانه اين شهر که برخي از آن‌ها قدمت دوران قاجار داشته‌اند تخريب شد. گاهي شدت تخريب به حدي بود که کل بنا به دليل فرو ريختن سقف و آوار از بين رفت.
 
هرچند با اختصاص بودجه و مصالح از فرو ريختن باقي خانه‌هاي در حال تخريب جلوگيري شد اما امسال هم ماسوله، آغاز فصل بارندگي را با شرايط ويژه‌اي آغاز کرده است.
 
«صادق صالحي»، دبير انجمن حفظ و توسعه پايدار ماسوله دراين‌باره گفت: «چند روز قبل بخشي از بام يکي از مساجد تاريخي ماسوله که در ضلع شمالي بازار اين شهر واقع شده، تخريب شد. سقف اين مسجد حدود 5 سال قبل مرمت شده بود و انتظار آن مي‌رفت که به اين زودي‌ها دچار مشکل نشود.»
 
به گفته وي اين مسجد از نظر معماري، جزء آثار درجه يک ماسوله محسوب مي‌شود و همچون ديگر خانه‌هاي اين شهر در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است.
 
صالحي درباره خطري که اين مسجد را تهديد مي‌کند مي‌گويد: «کم‌کم فصل سرما در ماسوله آغاز مي‌شود و سقفي که بخشي از آن ريخته نمي‌تواند در مقابل باران‌ها و بارش برف سنگين ماسوله دوام آورد.»
 
وي در ادامه افزود: «اين مسجد ستون‌هاي چوبي زيبايي دارد و همچنين پنجره‌ها و بازشوهاي بسيار قشنگي در آن کار شده است. در صورتي که سقف مسجد به طور کامل فروريزد، تمامي اين ويژه‌گي‌هاي معماري از بين مي‌رود.»

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید