۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

شناسايي 35 اتاق دست‌كند در شهرك زيرزميني «ارزانفود» در استان همدان

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان از آماده‌سازي شهرك زيرزميني «ارزانفود» براي كاوش باستان‌شناسي خبر داد.
اسدالله بيات در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين‌باره توضيح داد: روستاي «ارزانفود» منطقه‌اي است كه در آن كشاورزي انجام مي‌شود. بهار امسال مشخص شد كه در يك قسمت از زمين‌هاي كشاورزي، حفره‌اي وجود دارد كه با بررسي كارشناسان نشانه‌هايي از آثار دست‌كند در آن‌جا شناسايي شدند.
او بيان كرد: به همين دليل، با هماهنگي پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي مجوز پي‌گردي و پاك‌سازي گرفتيم و اكنون حدود ‌٥ / ‌٢ ماه است كه يك هيأت باستان‌شناسي در آن‌جا فعاليت مي‌كند تا پس از انجام عمليات پاك‌سازي، كاوش آغاز شود.
وي گفت: در بازديدي كه به‌تازگي از اين محل انجام داديم، بيش از ‌٣٥ اتاق زيرزميني شناسايي شده بودند و كار هم‌چنان ادامه دارد.
بيات با اشاره به اين‌كه براي حفاظت از اين محل، چند نگهبان فعاليت مي‌كنند، اظهار كرد: در جلسه‌اي كه با حضور نماينده‌ي استان در مجلس تشكيل شد، اهميت موضوع و تأثير در معرفي جاذبه‌هاي محل در آينده، براي مردم روستا تشريح و قرار شد، همكاري خوبي از سوي آن‌ها انجام شود.
او هم‌چنين گفت: با توجه به آثار دست‌كند پيداشده در اين روستا و آثار دست‌كند ديگري كه در شهر «سامن» وجود دارد، قرار شده است، همايشي با موضوع مجموعه‌هاي دست‌كند كشور با حضور مديران و كارشناسان براي بحث و تبادل نظر در آينده‌اي نزديك در همدان برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید