۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

کدئین می‌تواند مرگ‌آور باشد

تاثیر کودئین به عنوان داروی مسکن، به ساختار ژنتیکی افراد بستگی دارد و تبدیل آن به مورفین درون بدن،‌ در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. بر همین اساس مصرف کودئین برای برخی از افراد می‌تواند حتی کشنده باشد!

استفاده از کودئین به عنوان یک داروی مسکن در حالی به شدت فراگیر شده که استفاده از این دارو روی بعضی افراد بی‌تاثیر است و در برخی افراد می‌تواند حتی کشنده باشد. با وجود چنین خطر بزرگی، داروهای کودئین‌دار اغلب به سادگی در دسترس هستند. به همین دلیل گروهی از محققین دانشگاه بریتیش‌کلمبیای کانادا خواستار محدودیت در عرضه کودئین‌ها شده‌اند.

به گزارش نیوساینتیست، کودئین از طریق متابولیزه شدن به مورفین درون بدن افراد کار می‌کند. اما میزان این متابولیزه شدن به ساختار ژنتیکی افراد بستگی دارد و بر همین اساس، میزان مورفین متفاوتی در بدن آن‌ها به واسطه مصرف کودئین تولید می‌شود.

یکی از مواردی که محققین را بسیار نگران کرده، تاثیر کودئین بر نوزادان و کودکان است. در چند هفته اخیر، چند گزارش جنجالی در این رابطه منتشر شد، یکی درمورد مرگ دو کودک که پس از عمل جراحی لوزه برایشان کودئین تجویز شده بود و دیگری، انتشار دو مقاله حاکی از آن که مصرف کودئین توسط مادران شیرده، هیچ ماده خطرناکی را به بدن نوزاد منتقل نمی‌کند.

با انتشار این نگرانی‌ها، بیمارستان کودکان تورنتوی کانادا استفاده از کودئین برای کودکان را ممنوع کرده و محققین از سایر مراکز درمانی و پزشکان خواسته‌اند که همین روند را در پیش بگیرند. با این حال برخی محققین معتقدند این که 1 یا 2 درصد از افراد متابولیسم کودئین بالایی دارند دلیل کافی برای قطع استفاده از کودئین نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید