۱۳۸۹ مهر ۱۴, چهارشنبه

مبدع لقاح مصنوعی ، برنده نوبل پزشکی شد

دانشمند انگليسي به علت ابداع نوعي بارداري خارج رحمي که به درمان ميليون‌ها زوج نابارور در جهان کمک کرده، برنده جايزه نوبل پزشکي 2010 شده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی شيوه ابداعي رابرت ادوارد که به اختصار آي‌وي‌اف (IVF) نام دارد، باوجود گذشت سال‌ها، همچنان در درمان بيماري ناباروري مؤثر بوده و همچنان يک پنجم زوج‌هاي نابارور جهان را از نعمت فرزند برخوردار مي‌کند.

اين دانشمند 85 ساله تحقيقات خود را حدود 50 سال پيش آغاز کرد که در ژوئيه 1978 (1357 خورشيدي) به تولد اولين نوزاد به شيوه آي‌وي‌اف منجر شد.

تاکنون حدود 4 ميليون کودک به اين شيوه به دنيا آمده‌ و حدود 10 درصد از والدين از اين شيوه براي بچه‌دار شدن بهره‌ برده‌اند.

دکتر ادوارد و همکارش پاتريک استپتو که در سال 1988 (1367 خورشيدي) فوت کرد در سال‌هاي فعاليت خود با مخالفت‌ها و فشارهاي سنگين کليسا، برخي دولت‌هاي جهان و دانشمندان ديگر روبرو شدند ولي از تلاش باز نماندند.

آکادمي نوبل با اعلام انتخاب ادوارد، تلاش‌هاي وي را "سنگ بناي پزشکي مدرن" دانسته که توانسته است شادي را به زوج‌هاي نابارور جهان هديه کند.

لوئيز براون، اولين فرد بدنيا آمده با روش آي‌وي‌اف که اکنون 32 سال دارد با شنيدن اعطاي جايزه نوبل به دکتر ادوارد آن را "خبري فوق العاده" خوانده است.

وي به بي‌بي‌سي گفت: "من و مادرم پس از شنيدن اين‌ که يکي از پيشگامان آي‌وي‌اف به آنچه استحقاقش را دارد، رسيده است، بسيار خوشحال شديم."

جايزه نوبل پزشکي يا فيزيولوژي هر سال همانند ديگر جوايز نوبل به يکي از دانشمندان برجسته جهان که کشف مفيد و صلح‌آميز برجسته‌اي براي بشريت انجام داده است اعطا مي‌شود.

اين جايزه به ياد آلفرد نوبل، دانشمند سوئدي و کاشف ديناميت، طبق وصيت وي بر اساس تصميم انستيتوي کارولينسکاي سوئد به برگزيدگان ترويج صلح در جهان تعلق مي‌گيرد.

اولين جايزه پزشکي نوبل در سال 1901 به اميل آدولف فون بهرينگ پزشک آلماني براي اکتشاف وي در زمينه سرم درماني از جمله ساخت واکسن اعطا شد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید