۱۳۸۹ مهر ۲۲, پنجشنبه

پایانی خوش برای معدنچیان شیلیایی

پایانی خوش برای معدنچیان شیلیایی




لوئیس اورزوا، آخرین معدنچی نجات‌یافته درکنار رئیس‌جمهور شیلی


عملیات نجات ۳۳ معدنچی در شیلی تنها پس از گذشت کمتر از یک روز، پایانی خوش یافت. پس از ۶۹ روز اسارت در تاریکی، امدادگران موفق شدند همه کارگران را به سلامت نجات دهند. حدود یک میلیارد نفر در جهان شاهد عملیات نجات بودند.







معدن طلا و مس "سن خوزه" شاهد عملیات نجات ۳۳ کارگر معدنی بود که در حفره‌ای در ژرفای ۶۲۴ متری زمین به مدت ۶۹ روز گرفتار بودند. "لوئیس اورزوا ایریبارن" آخرین معدنچی‌ای بود که با محفظه‌ی فلزی به روی زمین آورده شد. "اورزوا" که سرکارگر معدن است، در زمان سانحه سرپرستی معدنچیان در زیر زمین را نیز برعهده داشت.
با نجات آخرین معدنچی، ۳۳ بادکنک با رنگ‌های پرچم شیلی، و به تعداد کارگران محبوس در آسمان رها شد. اورزوا گفت: «من از تمام مردم شیلی و همه کسانی که برای نجات ما تلاش کردند، سپاسگزارم. افتخار می‌کنم که در اینجا زندگی می‌کنم.»
سباستین پینیرا، رئیس‌جمهور شیلی که در محل سانحه حضور داشت و عملیات نجات را دنبال می‌کرد، سرکارگر معدنچیان را در آغوش گرفت و به وی گفت: «به شما تبریک می‌گویم. شما کاپیتان خوبی هستید.»
تنها یک کارگر معدن اهل بولیوی بود که پس از نجات در محل سانحه مورد استقبال اوو مورالس، رئیس‌جمهور این کشور، قرار گرفت.
حادثه معدن "سن خوزه" در تاریخ سوانح معدن بی‌سابقه است. تاکنون معدنچیان گرفتار به این مدت طولانی در زیر زمین نتوانسته‌بودند، زنده و نسبتاَ تندرست نجات یابند. به قصد جلوگیری از نور زیاد، همه کارگران نجات‌یافته عینک‌های آفتابی زده بودند. پس از عملیات نجات، کارگران باید به مدت دو روز در بیمارستان مورد آزمایشات پزشکی قرار گیرند.
عملیات نجات سریعتر از آنچه در آغاز محاسبه شده بود، به پایان رسید. مراحل نهایی تنها ۲۲ ساعت و ۳۹ دقیقه به طول انجامید. پیشتر عملیات نجات ۴۸ ساعت تخمین زده شده بود. محفظه‌ی فلزی که به عنوان آسانسور نجات استفاده می‌شد، برای رسیدن به حفره‌ای که کارگران در آن گرفتار بودند، هربار ۱۵ دقیقه در راه بود.
بنا به تخمین شبکه‌های تلویزیونی، برای نخستین بار در تاریخ حوادث معدن، حدود یک میلیارد نفر در کنار صفحه‌های تلویزیون شاهد نجات کارگران شیلیایی بودند. حضور بیش از ۱۵۰۰ روزنامه‌نگار در مراحل پایانی، این عملیات نجات را بدل به حادثه‌ای جهانی کرد.




عملیات نجات کارگران معدن در شیلی پس از ۶۹ روز اسارت پایانی خوش داشت
ابهام درباره دلیل سانحه
۲۷ خانواده معدنچیان پیشتر به دادگاه شکایت کرده و خواهان پرداخت غرامت از اداره دولتی به عنوان مالک معدن شده بودند. بارها اتحادیه کارگری شیلی به ناامنی معادن این کشور اشاره کرده بود. شیلی بزرگترین تولید‌کننده مس در جهان است و بیابان "آتاکاما"، جایی که معدن "سن خوزه" نیز در آن قرار دارد، یکی از غنی‌ترین نقاط دنیا برای استخراج مس است.
به گفته اتحادیه کارگری در این منطقه بیش از ۸۴۴ معدن وجود دارد که تنها سه بازرس مسئولیت تامین امور ایمنی این معادن را برعهده دارند. معدن سن‌خوزه در سال ۲۰۰۷ میلادی به خاطر عدم رعایت استانداردهای ایمنی در آن بسته شد، اما پس از مدتی کار استخراج را دوباره از سر گرفت. هنوز گزارشی از جزییات حادثه ارائه نشده است.
در ۵ اوت ۲۰۱۰ پس از ریزش تونل‌های معدن "سن خوزه"، حدود دو هفته طول کشید تا امدادگران از وجود گروهی ۳۳ نفره در اعماق زمین آگاهی یافتند. پس از ۱۷ روز نیز امکان تماس با معدنچیان فراهم شد. تنها پس از حفر تونل‌های باریک، امکان رساندن غذا و دارو و برقراری تماس با معدنچیان میسر شد. به گفته اتحادیه بین‌المللی معدنچیان سالانه حدود ۱۲ هزار کارگر معدن در جهان جان خود را از دست می‌دهند. اما حال برخی ناظران نجات موفقیت‌آمیز ۳۳ معدنچی در شیلی را "معجزه بیابان آتاکاما" می‌نامند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید