۱۳۸۹ مهر ۱۳, سه‌شنبه

اگر می خواهید لاغر شوید، بخوابید!

نتایج یک پژوهش در آمریکا نشان داد که کم خوابی، تاثیر رژیم غذایی را به ویژه در سوزاندن توده چربی، با اختلال مواجه می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دانشمندان طی این تحقیق دریافته اند زمانی که خواب افراد به اندازه لازم باشد بیش از نیمی از میزان کاهش وزن آنها مربوط به سوخت چربی است، در حالی که به هنگام کم خوابی، تنها یک چهارم وزنی که با مراعات رژیم غذایی از دست می دهند، به سوخت چربی های اضافی بدنشان مربوط می شود.

مسئله کم خوابی یا خواب ناکافی افراد را گرسنه تر می کند، زیرا کم خوابی سطح هورمون موسوم به ghreline را در خون بالا می برد ،‌ هورمونی که موجب گرسنگی می شود و مصرف انرژی توسط بدن را کاهش می دهد.

دکتر پالمِن پِنِو استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو، ایالت ایلینویز، می گوید: خواب ناکافی که از ویژگیهای جامعه مدرن به شمار می رود، تلاش افرادی را که برای سوزاندن چربی از یک رژیم غذایی پیروی می کنند، با دردسر مواجه می کند.

در این تحقیق که در کلینیک عمومی شیکاگو انجام شده 10 نفر که از اضافه وزن رنج می بردند اما سالم بودند به عنوان داوطلب مورد بررسی قرار گرفتند.

این ده نفر بین 35 تا 49 سال داشتند و شاخص توده بدنی آنها از عدد 25 که نشانه داشتن اضافه وزن است تا عدد 32 که دال بر چاقی بیش از حد می باشد، متغیر بود.

شرکت کنندگان در این تحقیق که همه داوطلبانه تن به این کار داده بودند، از یک رژیم غذایی متوازن برخوردار بودند که 10 درصد میزان کالریهایی را که هریک از آنها برای حفظ وزن خود بدون انجام تمرینات ورزشی به آن نیاز داشت، کاهش می داد.

در این پژوهش هر داوطلب دو بار مورد بررسی قرار گرفته است.

در مرحله نخست اشخاص را در یک دوره 14 روزه در حالی که روزانه 8 ساعت و نیم می خوابیدند مورد بررسی قرار دادند و سپس در مرحله بعدی باز هم به مدت 14 روز وضعیت آنها را مورد بررسی قرار دادند با این تفاوت که تنها 5 ساعت و نیم می توانستند بخوابند.

داوطلبان شرکت کننده در این تحقیق در زمان بیداری به کارهای اداری ،‌ مربوط به خانه یا سرگرمی می پرداختند.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید