۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

ميراث تاريخي كامبوج ‌به خانه بازگشتند

هفت مجسمه تاريخي كامبوج كه به آمريكا قاچاق شده بودند، به اين كشور بازگشتند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روز گذشته هفت مجسمه تاريخي متعلق به شهر تاريخي «آنگكر» كه در جريان سال‌ها جنگ داخلي در كامبوج از اين كشور خارج شده و به آمريكا منتقل شده بودند‌، به اين كشور بازگشتند.
به گزارش آركئولوژي نيوز‌، اين مجسمه‌ها در سال 2008 توسط ماموران گمرك يكي از بنادر آمريكا كشف شده و قدمتي بين 500 تا1000 سال دارند.
شهر تاريخي «آنگكر» يكي از مجموعه‌هاي تاريخي ارزشمند جهان محسوب شده و در سال 1992 به عنوان تنها محوطه‌ي تاريخي كامبوج در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد، هر چند كارشناسان بارها شرايط اين شهر تاريخي را بحراني اعلام كرده‌اند.
اين شهر تاريخي كه از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين منطقه‌ي شهري تاريخي جهان نامبرده مي‌شود، بين قرن‌هاي نهم تا چهاردهم ميلادي پايه‌گذاري شده است. «آنگكر» كه از آن همواره به‌عنوان يكي از شاهكارهاي هنر و معماري ياد مي‌شود، با استفاده از سنگ‌هاي عظيم حجاري‌شده احداث شده است و بعد از گذشت چند قرن از احداث آن، رازهاي زيادي درباره‌ي نحوه‌ي ساخت اين شهر كشف‌نشده باقي مانده‌اند.
شهر تاريخي آنگكر از سال‌ها پيش يكي از محوطه‌هاي تاريخي مورد علاقه‌ي باستان‌شناسان جهان، به ويژه باستان‌شناسان استراليايي بوده است.
كاوش براي كشف قسمت‌هاي مختلف اين شهر از حدود دهه‌ي 50 ميلادي آغاز شده و در هر فصل از كاوش‌ها نيز بخش‌ جديدي به اين شهر افزوده شده است. اكنون 10 نفر از باستان‌شناسان جهان درحال كاوش در جنگل‌هاي اطراف شهر تاريخي آنگكر هستند.
طبق عكس‌هايي كه توسط ماهواره‌هاي سازمان ناسا از شهر آنگكر تهيه شده‌اند، اين شهر حدود 1200 مايل مربع وسعت دارد، درحالي‌كه اكنون فقط حدود 385 مايل مربع از ويرانه‌هاي اين شهر كشف شده است. به همين دليل، باستان‌شناسان كامبوجي بر اين باورند كه با تبديل شدن مناطق اطراف اين شهر به شاليزارهاي برنج، بخش اعظم شهر كه تاكنون زير خاك باقي مانده است، به‌طور كامل نابود خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید