۱۳۸۹ مهر ۱۲, دوشنبه

بریتانیا خطر حملات تروریستی در آلمان را فزاینده می‌بیند

بریتانیا خطر حملات تروریستی در آلمان را فزاینده می‌بیند





به اعتقاد مقام‌های امنیتی آلمان، مدرکی دال بر حمله‌هایی قریب‌الوقوع در این کشور وجود ندارد

سازمان‌های امنیتی بریتانیا می‌گویند، خطر حملات تروریستی در آلمان در حال افزایش است. این در حالی است که آمریکا هم روز یکشنبه (۳ اکتبر / ۱۱ مهر) به شهروندان خود در مورد احتمال حملات تروریستی در قاره‌ی اروپا هشدار داده بود.







وزارت خارجه‌ی بریتانیا روز یکشنبه سطح هشدارهای امنیتی خود در مورد مسافرت به آلمان و فرانسه را افزایش داد. بنا بر اعلام این وزارتخانه، تهدیدها از حالت "معمول" به "زیاد" افزایش یافته‌اند. ترزا مِی، وزیر کشور بریتانیا، پیش‌تر از هشدارهای آمریکا حمایت کرده بود.
تنها چند ساعت پیش از هشدار لندن، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای رسمی به شهروندان خود در اروپا هشدار داد که با توجه به احتمال حملات القاعده و گروه‌های وابسته، از حضور در مکان‌های پرازدحام عمومی خودداری کنند.
وزارت کشور بریتانیا همچنین از شهروندان این کشور خواسته است که هر گونه فعالیت مشکوک را سریعا به مراجع مربوط گزارش کنند. ترزا می بریتانیا را یکی از اهداف اصلی تروریسم خواند. به گفته‌ی وزیر کشور بریتانیا، هشدار امنیتی در این کشور در سطح "جدی" باقی می‌ماند. این به‌معنای بالاترین احتمال حمله‌ی تروریستی است. می در ادامه به همکاری نزدیک مقام‌های امنیتی این کشور با سرویس‌های امنیتی کشورهای هم‌پیمان اشاره کرد.
منبع خبر: شهروندی آلمانی




ترزا می، وزیر کشور بریتانیا، از هشدار آمریکا حمایت کرد



چهارشنبه‌ی گذشته (۲۹ سپتامبر / ۷ مهر) اعلام شد که سرویس‌های امنیتی غربی ظاهرا مجموعه‌ای از حملات تروریستی به شهرهای بزرگ اروپا را خنثی کرده‌اند. به ادعای مجله‌ی آلمانی اشپیگل، شیخ یونس الموریتانی، نفر سوم تشکیلات تروریستی القاعده، پشت این حملات بوده است. اطلاعات موجود از احمد صدیقی، شهروند افغانی‌تبار آلمان به دست آمده است. او هفته‌هاست که در بازداشتگاه نظامی بگرام در افغانستان تحت بازجویی نیروهای آمریکایی است.
صدیقی اعتراف کرده که الموریتانی را در روزهای آغازین تابستان سال جاری (۲۰۱۰) در شهر "میرعلی" پاکستان ملاقات کرده است. موریتانی ظاهرا در این دیدار از حمله به شهرهای بزرگ اروپایی، از جمله در انگلستان و فرانسه، گفته است.
بنا بر همین اعترافات، اسامه بن لادن، رهبر القاعده، شخصا طرح این حملات را تأیید و بخشی از پول مورد نیاز آنها را تأمین کرده است.
آلمان: خطر جدیدی وجود ندارد
هنوز مشخص نیست که اعتراف‌های صدیقی تا چه حد مورد اعتماد هستند. مقام‌های آمریکایی این اطلاعات را موثق می‌دانند، اما سازمان‌های امنیتی آلمان تا کنون واکنشی به آنها نشان نداده‌اند. به نوشته‌ی روزنامه‌ی آلمانی "زود دویچه تسایتونگ"، روز یکشنبه (۳ اکتبر) و برای نخستین بار، یک مقام آلمانی با این فرد متهم زندانی در بگرام ملاقات کرده است.
به گفته‌ی یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان نیز یکی از کارمندان وزارت خارجه‌ی این کشور «با یک شهروند آلمانی ملاقات کرده که در حال حاضر در افغانستان در بند نیروهای آمریکایی است.»




اروه موران، وزیر دفاع فرانسه، در یک سخنرانی در پنتاگون


وزارت کشور آلمان هنوز واکنش خاصی به هشدار آمریکا در مورد سفر به این کشور نشان نداده است. برلین اعلام کرده که از برنامه‌ی آمریکا پیش‌تر آگاه بوده است. بنا بر اعلام وزارت کشور، سازمان‌های امنیتی آلمان «تمام مدارک موجود را با حداکثر حساسیت بررسی کرده و اصول امنیتی را به طور دائم رعایت می‌کنند.»
به گفته‌ی یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان، هنوز هیچ مدرکی دال بر حملات قریب‌الوقوع یا دلیلی برای افزایش درجه‌ی هشدارهای امنیتی در این کشور وجود ندارد. بر این اساس، بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا در مورد سفر به اروپا را «می‌توان در ادامه‌ی هشدارهای امنیتی هفته‌ی گذشته» ارزیابی کرد.
اروه موران، وزیر دفاع فرانسه، روز یکشنبه گفت: «تهدید تروریستی وجود دارد و ممکن است هر لحظه دامنگیرمان شود.» روزنامه‌ی فرانسوی "لو پاریزین" از قول وی نوشت: «در سراسر جهان به طور دائم شبکه‌هایی منهدم می‌شوند که برای حملات تروریستی تشکیل شده‌اند. بد نیست فرانسوی‌ها این را بدانند.»

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید