ترسوها به بهشت نمي روند /تا وقتی تفکرمان این است باخت به برزیل با سه گل برایمان افتخار است و ژاپنی که آرژانتین را می برد برایمان دست نیافتنی ...


ترسوها به بهشت نمي روند


تورج عاطف / خبرگزاری پارس فوتبال
بسياري از عاشقان واليبال به ياد دارند كه روزگاري واليبال ژاپن براي بسياري از كشورهاي آسيائي من جمله ما,قله اي دست نيافتني بود و هر بار كه سخن از واليبال و پيشرفت در واليبال مي آمد بسياري دست يابي به قله آسيا را محال مي دانستند و سر مايه گزاري و برنامه ريزي و مديريت ژاپن را نشانه مي گرفتند .امروز واليبال ايران نه تنها به مدد سرمايه گزاري و برنامه ريزي و مديريت به قله آسيا رسيده بلكه در رقابتهاي جهاني تيم ژاپن را شكست داده و تنه به تنه تيم بزرگ ايتاليا مي زند .
بهانه صحبت در مورد واليبال اين بود كه در شبي كه تيم ملي ما از تيم برزيل سه گل مي خورد و به همت درخشش رحمتي سه گل ديگر نمي خورد تيم ملي ژاپن توانست تيم ملي آرژانتين را شكست دهد هنگامي كه مصاف دو تيم آسيائي و دو تيم بزرگ آمريكاي جنوبي را مقايسه مي كنيم بلافاصله همان حكايت سالهاي دور واليبال را به رخ مي كشند كه اين چه حرفي است مگر مي توان ژاپن را با ايران مقايسه كرد ؟
بايد گفت براي اين كه بخواهيم پيشرفتي در كارهايمان داشته باشيم نخست بايد افكارمان را عوض كنيم روز گذشته سر مربي تيم ملي آرژانتين اعلام كرد كه باخت به ژاپن چندان هم بد نيست زيرا آنها هم پيشرفتهائي كرده اند اما مي پرسيم چند نفر در دنيا اين توجيه سر مربي تيمي را كه دو بار قهرمان جام جهاني و دو بار نايب قهرمان همين جام شده را قبول مي كند ؟ آيا مي توان مكتبي را كه بزرگاني چون پاسارلا و كمپس و آرديلز و مارادونا و كانيجيا و ردندوتوز وهيگوئن و ميليتو و مسي و ... را مي سازد متقاعد كند كه چنان باختي را با چنين توجيهي بپذيرد ؟
امروز كشتي ما در رقابتهاي جهاني شكست خورده اي بيش نيست آيا كسي توانست اين شكستها را قبول كند ؟ اين واقعيت را قبول داريم كه ژاپن دست به سرمايه گزاري گسترده اي در امر ورزش و فوتبال انجام داده است و فاصله جي ليگ با ليگ به اصطلاح برتر ما فاصله ای نجومي است اما اين كه آنها ژاپن هستند و ما ايران پس بايد به زور به همه بقبولانيم كه تيم برزيلي كه در ابوظبي به ميدان رفت بدون ژوليوسزار و لوسيو و فابيانو و ژيلبرتو سيلوا و مايكون ... باز هم تيم برزيل هست و اگر ما سه گل خورديم و سه گل نخورديم بايد به آن افتخار كنيم مي تواند ما را به جلو بخواند ؟
مي پرسيم اگر قرار بود كره شمالي هم چنين با برزيل برخورد كند باز هم اين تيم را اين همه زجر مي داد ؟ امروز در رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا خبري از ژاپن نيست اما ذوب آهن وجود دارد آيا نبايد نگاهي به مسئله كرد و پرسيد به چه علت نماينده ليگ برتر ما در آستانه فينال هست ولي خبري از نماينده جي ليگ نيست ؟
به بحث تيم ملي بر مي گرديم بايد بگوئيم كه تيم ملي ما در برابر برزيل به هيچ عنوان داراي اعتماد به نفس كافي نبود و هيچ حركت حساب شده اي را از خود به جا ننهاد اين كه بخواهيم تقصير اين باخت را چون سر مربي تيم ملي به گردن داوري بياندازيم و مرتبا صحبت از اين كنيم كه مثلا آلوز هر روز در بارسا بازي مي كند ولي بازيكنان ما چون نكونام و شجاعي تنها نيمكت نشين تيم ناكام لاليگا يعني اوساسونا هستند هيچ دردي را از دردهاي فوتبال ما حل نمي كند
بايد بگوئيم كه تيمهاي ما صر ف نظر از كمبود هاي مديريتي و برنامه ريزي و سرمايه گزاري و كم دانشي و بي تجربگي كادر فني بيشتر از همه از بعد روحي دچار مسئله هستند تيم ملي ايران مي توانست در بازي با برزيل با تغيير در سيستم ناكار آمدي كه در برابر كويت و عمان نشان داد كمكي به آينده خود .بنمايد فوتبال ما در بازي با برزيل مي توانست از نيروي دوندگي بازيكناني چون اولادي وقدرت تكنيكي مرداني چون محمد نوري و ميداوودي استفاده بهينه كند . فوتبال ما مي توانست شجاع باشد و با استفاده از حس برتري جوئي خود در خاك امارات يكي از حريفان ما در جام ملتهاي آسيا نشان دهد كه آماده مبارزه هست فوتبال ما بايد تا به حال كه نزديك به يك سال و اندي است كه از حضور كادر فني جديد مي گذرد بايد متوجه مي شد كه حاج صفي و حيدري نمي توانند دفاع كناري باشند فوتبال ما نبايد دلخوش به بازي غير قابل قبول خود با برزيل باشد .
بايد گفت فوتبال ما به هيچ عنوان بازي خوبي در برابر برزيلي كه هر گاه ميل به حمله داشت دروازه ما را با خطر مواجه مي ساخت و براحتي توپ را از بازيكنان ما مي گرفت به نمایش نگذاشت
بيائيم از امروز واقعيتها را ببينيم امروز ژاپن توانسته است آرژانتين را ببرد اما ما دلخوش به باخت سه به صفر به برزيل هستيم و اين طرز فكر اشتباه است .با كنار گذاشتن اين طرز فكر در كنار ابزاز هاي انساني نظير مربيان صاحب سبك و با دانش و ابزار غير انساني يعني بازيهاي تداركاتي و سرمايه گزاري و برنامه ريزي و مديريت بايد رو به جلو نهيم تا چون واليبال و بسكتبال موفق شويم و گرنه حال و روز فوتبال ما چون روزگار كشتي و بسياري ديگر از ورزشهايمان خواهد بود