۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

بازار تهران در فهرست "ميراث در خطر " قرار گرفت

شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي طي مصوبه‌اي، بازار تهران را به عنوان "ميراث در خطر " اعلام كرد كه نيازمند پاسداشت "فوري " است.

بازار تهران كه متعلق به دوران شاه تهماسب صفوي است (حدود 500 سال پيش) و در تاريخ دوم آبان 1356 با شماره ثبت 1540 به ثبت ملي رسيده است با رشد و توسعه شهر تهران و افزايش جمعيت روز افزون به تدريج معماري سنتي آن دچار آشفتگي شده و هر روز با تخريب‌هاي متعددي براي ساخت و ساز پاساژ‌هايي كه سقف بازار را مي‌شكافند دست و پنجه نرم مي‌كند.

بازار تهران امروز به اعتقاد مسئولان ناايمن است به طوري كه محمد ابراهيم لاريجاني مديركل ميراث فرهنگي استان تهران از احتمال ريزش سقف در برخي نقاط بازار و بروز آتش‌سوزي در بازار به دليل اتصالات و سيم‌كشي‌هاي غير استاندارد كه منجر به اين خواهد شد كه كل بازار با خاك يكسان شود ابراز نگراني مي‌كند.

شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي مصوبه جديدي در خصوص قرار گرفتن بازار در فهرست "ميراث در خطر " دارد كه اين اقدام در راستاي صيانت از حريم بازار تهران و جلوگيري از ورود آسيب هر چه بيشتر به اين اثر ارزشمند صورت پذيرفته است.

در مصوبه شوراي فني آمده است: "علي‌رغم نظارت‌هاي جدي ميراث فرهنگي و اخطارهاي متعدد به شهرداري در شرايط كنوني، بازار تهران از حيث ساخت و سازهاي ناهمگون، توسعه نامتعارف فضاهاي تجاري، حذف فضاهاي عمومي، وجود زوايد و الحاقات غير ضروري، ناهنجاري‌هاي بصري و از طرفي وضعيت نابسامان سيستم تهويه و اطفاي حريق در معرض تهديد جدي قرار دارد ".

در بخش ديگري از اين مصوبه ضمن تأكيد بر اين نكته "كه توسعه ناهمگون فضاهاي پيرامون بازار و فشارهاي زيادي كه به لحاظ حمل و نقل و تردد پياده و سواره بر بازار تهران وارد مي‌شود و نيز تغيير كاربري فضاهاي تاريخي، فرهنگي و مسكوني پاساژ و انباري و از همه مهمتر اقدامات عمراني و مرمت‌هاي غير اصولي انجام شده در سال‌هاي اخير اين اثر ارزشمند تاريخي را در معرض خطر جدي قرار داده است.

شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي در مصوبه جديد خود با اتفاق آرا بازار تهران را در فهرست «ميراث در خطر» اعلام كرد و طي مكاتباتي با شهرداري تهران خواستار رفع برخي معضلات براي جلوگيري از ورود آسيب هر چه بيشتر به اين اثر ارزشمند فرهنگي- تاريخي شده است.

سازمان ميراث فرهنگي 20 مرداد امسال هماهنگ كرد تا جمعي از خبرنگاران و عكاسان از ساخت و سازهاي غير مجاز بازار تهران بازديد كنند كه مسئولان ميراث فرهنگي بر عدم هماهنگي شهرداري در اعطاي مجوز‌هاي ساخت و ساز، انبارهاي بي سر و سامان اطراف بازار و ايمني محوطه داخلي بازار تأكيد كردند.

پس از اين اقدام شهرداري منطقه 12 تهران اعلام كرد: مسئولان ميراث فرهنگي با شهرداري مناظره كنند. مدير كل ميراث فرهنگي استان تهران هم از آنها دعوت كرد تا به جاي مناظره در جلسات كارشناسي موضوعات را حل كنند اما هنوز ساخت و سازهايي كه بافت تاريخي بازار را خدشه‌دار كرده‌اند همچنان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

با کلیک روی دکمه جستجو به پورتال فروشگاهی وارد شده و از صدها هزار کالای موجود در این فروشگاه دیدن فرمایید